De witte bollen (1972) Hans van der Plas

Google Maps
Over het kunstwerk

In 1972 maakte de Rotterdamse kunstenaar Hans van der Plas een kunstwerk van drie witte bollen: abstracte vormen die opeengestapeld een zekere beweging uitdrukken. Het was de tijd van de omgevingsvormgeving, toen vooral organische vormen in de kunst een belangrijk middel werden als reactie op de gebouwde – hoekige – omgeving. Het kunstwerk beeldt de moleculen van bloedplasma uit. De kleur is gebruikt omdat doktoren witte jassen dragen. Dat maakt deze sculptuur organisch en tegelijk futuristisch: de witte bollen lijken te zweven op een grote satellietschotel. Het is gemaakt van polyester dat geschikt is voor veel weersomstandigheden, maar niet eeuwig meegaat. Na verloop van tijd ging het materiaal kapot. ‘Het begon met een klein gaatje dat langzaam groter werd’, vertelt Peter Buisman in het tijdschrift Kaat begin 2011. Buisman is een betrokken bewoner in Ommoord, die in contact kwam met de erven en zich is gaan ontfermen over De witte bollen toen deze in erbarmelijke toestand verkeerden. De rechtmatige eigenaar kon niet opgespoord worden, en de deelgemeente en gemeente konden niet investeren in de restauratie van het polyester. Na overleg met CBK Rotterdam heeft Buisman Stichting De Witte Bollen opgericht, die financiering regelde voor de restauratie. Tom Waakop Reijers, een kunstenaar die nog les heeft gehad van de inmiddels overleden Van der Plas, restaureerde het kunstwerk. De huid en stalen bewapening zijn hersteld en voorzien van een brandvertragende laag. In Kaat is Peter Buisman geportretteerd als één van de nieuwe mecenassen: burgers die een beeld uit hun omgeving adopteren uit liefde voor kunst. De onthulling door burgemeester Aboutaleb vond plaats op 27 augustus 2011 om 11.00 uur voor de Romeynshof aan de Hendersonplaats te Rotterdam-Ommoord.

lees meer
Over de kunstenaar

De Rotterdamse kunstenaar Hans van der Plas (Rotterdam, 1925 – Rotterdam, 1991) is een zoon van monumentaal kunstenaar Adriaan van der Plas. Hij doorliep de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten, waarna hij zich ontpopte tot een veelzijdig kunstenaar. Hij bekwaamde zich in verschillende technieken, voor vrij werk (gouaches, grafiek) en in opdracht. Zo maakte hij een aantal muurschilderingen, glas-in-betonramen en beelden, waarbij de jaren zeventig zijn meest productieve periode waren. Van der Plas koos Rotterdam veelvuldig als inspiratiebron.

lees meer