Zonder titel (1941) Cor van Kralingen

BKOR archief
Over het kunstwerk

Deze reeks decoratieve gevelstenen zijn gemaakt voor de laatste uitbreiding van tuindorp Vreewijk, namelijk tuindorp De Vaan, gelegen tussen de Dordtsestraatweg en de Vaanweg. De naam is afgeleid van de familie Vaandrager, die vroeger eigenaar was van een landgoed met boerderij. Het tuindorp is gebouwd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Beeldhouwer Cor van Kralingen maakte een reeks keramische reliëfs, die gaan over natuur, het boerenleven en seizoenen. Hij deed dat in een figuratieve stijl, die bij sommige reliëfs wat meer gestileerd was dan bij andere. De gevelstenen van ongeveer 50 x 60 cm zijn te vinden op de kopse kanten van rijtjeshuizen, door heel Vreewijk heen. Ze zijn aangebracht in het metselwerk en gepositioneerd op ooghoogte. Ze passen bij het dorpse karakter van het tuindorp. Zo vullen de kunstwerken de ideeën van Granpré Molière aan, die dit tuindorp ontwikkelde als dorp in de stad. In totaal zijn er 12 reliëfs te vinden, namelijk ‘Zaaier’, ‘Meisje met lam’, ‘De jager’, ‘Vaandrager’, ‘Vinken’, ‘Bladeren’, ‘Ezeltje’, ‘Boomplanter’, ‘Vink’, ‘Kip met kuikens’, ‘Twee hoenders’ en ‘Meisje met krans’.

lees meer
Over de kunstenaar

Cor van Kralingen (Rotterdam, 1908 – Mijnsheerenland, 1977) was beeldhouwer en illustrator (voor de Varagids en uitgeverij Thieme maakte hij tussen 1935 en 1960 onder meer vele pentekeningen). Tijdens de wederopbouwperiode kon Van Kralingen reliëfs en gevelstenen ontwerpen in Rotterdam. Een eerste grote opdracht was het bronzen beeld van de dodelijk getroffen neerzijgende manfiguur op de begraafplaats in Crooswijk. Hij ontwierp de acht dierfiguren van de Hofpleinfontein, het Twentsch Ros op het dak van de toenmalige Twentsche Bank aan de Blaak, De vallende man en De vrouw met duif bij de oorlogsgraven op Crooswijk, en de Treurende vrouw aan de Goereesestraat in Charlois. Zijn richting werd gekenmerkt als onveranderlijk figuratief. Hij hield van eenvoud en een klassiek georiënteerde schoonheid. Twentsch Ros maakte hij van grote stukken steen, waarin de oorsprong van de materiaalblokken zichtbaar bleven.

lees meer