Bloeiende feestvreugde (1955) Carel Kneulman

Over het kunstwerk

In 1955 maakte Carel Kneulman deze prachtige gevelsculptuur aan het Thalia Theater op de Kruiskade. Hij verbeeldde hier Thalia, de muze van de komedie – Thalia betekent ‘bloeiende feestvreugde’ in het Grieks. Kneulman is een getalenteerde beeldhouwer wiens expressieve beeldtaal een beetje doet denken aan Wessel Couzijn, die zich leende voor religieuze thema’s en voor monumenten als uitingen van vrijheid. Je herkent er nog zijn vroege jaren vijftig stijl in van een minne-achtige mensfiguur, dat overgaat in abstracties. Je kunt er een schip in zien en een vrouwenhoofd met een arm die richting ingang wijst. De plastiek kleurde in de loop der jaren groener door oxidatie. Het Thaliareliëf is uitgevoerd bij een betonfabriek in Arnhem en in 24 betonnen platen gegoten. Omdat een massief kunstwerk tegen de gevel niet mogelijk was, heeft Kneulman het als een lijnenspel ontworpen, vrij naar de muze van de film. Het werk benadrukte de voormalige Thalia-bioscoop, als getuige van de grote uitgaanscultuur die in Rotterdam altijd zo bepalend is geweest.

lees meer
Over de kunstenaar

Carel Kneulman (Amsterdam, 1915 – Darp, 2008) genoot zijn artistieke opleiding aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten Amsterdam en was als docent plastische vormgeving werkzaam aan de Gerrit Rietveld Academie. Hij was behalve beeldend kunstenaar ook zanger, dichter en graficus. In zijn beelden zocht hij naar een balans tussen figuratie en abstractie. In 1955 maakte hij de prachtige gevelsculptuur op het Thalia Theater op de Kruiskade in Rotterdam, wat gold als een eerbetoon aan de wederopbouw van de stad. Zijn bekendste beeld is wellicht Het Lieverdje (1959) op het Spui in Amsterdam, dat uitgroeide tot een trefpunt van Provo’s.

lees meer