De pinguïns (2002) Herman Lamers

Over het kunstwerk

Het Bleiswijkplein is in 2001 heringericht. De voormalige deelgemeente Noord had behoefte aan een kunstwerk op het plein met daarin een verwijzing naar de diversiteit en afkomst van de gebruikers en bewoners. Herman Lamers maakte een windroos als een zandkleurige terrazzo vloer met een ingelegde parelmoerkleurige lijnenstructuur. Het plateau van vijf bij vijf meter, waar De pinguïns op staan, is tevens ontworpen als een boomrooster, maar oogt als een podium en speakerscorner. Het boomrooster heeft het patroon van geografische ringen op de atlas en verwijst zo naar de afkomst van de vogels, namelijk de Zuidpool. Het terrazzo is zandkleurig in tegenstelling tot water of ijskleuren, waar pinguïns normaal mee worden geassocieerd. De serieuze blik in de ogen van de twee vogels en hun postuur doen menselijk aan. Deze surreële en tevens menselijke connotaties creëren een intieme en speelse sfeer op het plein. Pinguïns zijn als diersoort populair dankzij hun aaibaarheidsfactor en het feit dat hun postuur op dat van mensen lijkt. Dat is ook één van de vergelijkingen die Lamers trekt met zijn beelden. De maatverhouding van een grotere en een kleinere (man-vrouw of ouder-kind) versterkt hun menselijkheid. Sommigen vinden de beelden bijvoorbeeld sprekend op Hollanders lijken, met bierbuik en al.

lees meer
Over de kunstenaar

Herman Cornelis Lamers (Bussum, 1954) is een Rotterdamse beeldhouwer, installatiekunstenaar, fotograaf en tekenaar. Hij studeerde van 1975 tot 1980 aan de Minerva Academie in Groningen. Hij werkt altijd ruimtelijk, soms abstract maar vaker in een figuratieve beeldtaal, altijd afhankelijk van en in relatie tot de omgeving. Zijn werk is te zien in galeries en tentoonstellingsruimtes en hij heeft verschillende opdrachten in de openbare ruimte, waaronder een aantal in Rotterdam.

lees meer