Formule B. (2001) Job Koelewijn

Over het kunstwerk

In het water van de Westersingel schreef Job Koelewijn in 2001 een tekst. Deze bestaat uit acht woorden, die leesbaar zijn vanaf de zijde van het beeldenterras aan de Westersingel. De regel ‘No Matter Try Again Fail Again Fail Better‘ komt uit de korte roman ‘Worstward Ho’ van dichter en (toneel)schrijver Samuel Beckett. Deze roman uit 1983 geeft een weinig optimistisch beeld van de mensheid, die na een ramp gedwongen is in de ruimte haar heil te zoeken. Koelewijn heeft door een deel van het oorspronkelijke citaat achterwege te laten, gekozen voor een positiever geluid. Zijn tekst geeft het idee dat falen niet uitmaakt; met doorzettingsvermogen, vastberadenheid en geduld kom je er ook. Koelewijn maakt vaker gebruik van poëzie in zijn werk. Poëzie is voor hem een middel om kracht op te doen en een positieve instelling te genereren. Hij kwam op het idee tekst te gebruiken door de singel op te vatten als een onbeschreven blad, waarin je woorden kunt schrijven. “Zoals je vroeger langs de kant van de zee stond en je gedachten in het water schreef”, lichtte hij toe. Via een geperforeerd leidingsysteem onder water, waardoorheen een luchtstroom wordt geperst, verschijnen de woorden in luchtbellen aan het oppervlak. Het werk is wegens weersomstandigheden niet altijd even goed zichtbaar en in de winter wordt het uitgezet wegens mogelijke bevriezing van het water. Het werk is Koelewijns eerste permanente werk in de openbare ruimte. Een permanent werk is vaak monumentaal en onbeweeglijk van aard, maar Koelewijn besloot juist een werk te maken dat de vluchtigheid van de tijd verbeeldt.
Formule B. is momenteel niet in gebruik als gevolg van werkzaamheden aan de bestrating.

Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam

lees meer
Over de kunstenaar

Job Koelewijn (Spakenburg 1962) behoort tot de jonge generatie Nederlandse kunstenaars, die internationaal aan de weg timmert. Koelewijn exposeert in musea en galeries over de hele wereld. Zijn werk bestaat uit fotografie, video, performances, installaties en objecten. Elk werk wortelt sterk in zijn eigen bestaan. Observaties of ideeën, opgedaan in zijn omgeving, kunnen leiden tot een werk, waarin verschillende betekenislagen elkaar kunnen overlappen. Een zekere poëtische inslag is Koelewijn daarbij niet vreemd. In verschillende kunstwerken verwerkte hij dichtregels.

lees meer