Opgerolde krant (1981) Kunst & Vaarwerk

Hans Citroen
Over het kunstwerk

Meestal was de al aanwezige vorm het uitgangspunt voor de werken van Kunst & Vaarwerk. De ronde zuilen, die naar boven toe breder worden, hoefden maar beschilderd te worden om er als een enorme opgerolde krant uit te zien. Kunst & Vaarwerk heeft verschillende zuilvormen bedacht, maar dit is één van de mooiste. Het past helemaal bij de pop art-stijl van het driemanschap, het groot opblazen van bekende symbolen.  De zuil is beschilderd als een voorpagina van de krant ‘Het Vrije Volk’ en alle teksten en beelden verwijzen naar de haven, want één van de missies van Kunst & Vaarwerk was om Rotterdam als havenstad te profileren. Dat blijkt uit de ‘mission statement’ van Kunst & Vaarwerk uit 1979 geschreven door Frans Vogel: “Méér dan als het grote dorp van Spido, Euromast en Diergaarde Blijdorp zien wij Rotterdam als de metropole, die op saillante lokaties met groot-visuele aanknopingspunten inspeelt op het havengebeuren. Sterk tot de verbeelding sprekende creaties, die in de gedachten van niet alleen de bewoners, maar zeker ook van de bezoekers onverbrekelijk met Rotterdam als wereldhavenstad geassocieerd worden“.

lees meer
Over de kunstenaar

Kunst & Vaarwerk was een kunstenaarsgroep bestaande uit Cor Kraat (1946), Hans Citroen (1946) en Willem van Drunen (1947) en bestond van 1979 tot 1992. Kunst & Vaarwerk was een Nederlandse pop-art variant, die met humor en ironie terugsloeg naar de harde stedelijkheid. De schaal van de havenstad vroeg om een kunst van formaat en brutaliteit, maar het is ook een kunst tegen de vergeetachtigheid. De groep werkte samen met het Rotterdamse bedrijfsleven om de projecten te financieren en heeft diverse werken in de openbare ruimte gerealiseerd.

lees meer