Plaquette C. van Traa (1980) Cor van Kralingen

Over het kunstwerk

Op de hoek van de Meent en het Rodezand hangt tegen de gevel van het Timmerhuis (voorheen Stadstimmerhuis) een plaquette met het portret van de stedenbouwkundige Cornelis van Traa (Rotterdam, 1899 – 1977). Van Traa is bekend geworden als ontwerper van het ‘Basisplan voor de wederopbouw’. In dit plan werd een moderne stad bepleit, waarbij afscheid werd genomen van de historische stadsdriehoek. Omdat de stedelijke functies van elkaar werden gescheiden, verdween de woonfunctie van het centrum naar de buitenwijken en kregen commerciële zones en verkeersstromen alle aandacht. Het centrum werd bovendien iets naar het westen verplaatst, waardoor de Coolsingel nu direct aansloot op de Leuvehaven en de Maas. Het Basisplan van Van Traa werd in 1946 door de gemeenteraad aangenomen en is bepalend geweest voor de stedenbouwkundige opzet van het huidige Rotterdamse centrum.

lees meer
Over de kunstenaar

Cor van Kralingen (Rotterdam, 1908 – Mijnsheerenland, 1977) was illustrator (o.a. pentekeningen 1935-1960, voor de Varagids en uitgeverij Thieme) en beeldhouwer. Tijdens de wederopbouwperiode kon Van Kralingen reliëfs en gevelstenen ontwerpen in Rotterdam. Een eerste grote opdracht was het bronzen beeld van de dodelijk getroffen neerzijgende manfiguur op de begraafplaats in Crooswijk. Hij ontwierp de acht dierfiguren van de Hofpleinfontein, het Twentsch Ros op het dak van de toenmalige Twentsche Bank aan de Blaak, De Vallende Man en De Vrouw met Duif bij de oorlogsgraven op Crooswijk en de Treurende Vrouw aan de Goereesestraat in Charlois. Zijn richting werd gekenmerkt als onveranderlijk figuratief. Hij hield van een eenvoud en een klassiek georiënteerde schoonheid. Twentsch Ros maakte hij van grote stukken steen, waarin de oorsprong van de materiaalblokken zichtbaar bleven.

lees meer