Rozenwand (1996) Lydia Schouten

Otto Snoek
Over het kunstwerk

De Rozenwand is overdag transparant en geeft licht in de nacht. De lange wand diende als erfafscheiding van de Rookgasreiniger van de verbrandingsinstallatie van de Roteb, toen deze daar nog gevestigd was. Kunstenaar Lydia Schouten koos voor de wand het symbool voor zuiverheid en liefde, als eerbetoon aan de belangrijke taak van de Roteb, die afval moet veranderen in schone lucht. Volgens Schouten staat de roos tevens symbool voor pure schoonheid, maar het wordt ook veelvuldig gebruikt voor de vervaardiging van parfum, dat verhullend werkt. De 260 meter lange muur zorgt voor een poëtische toevoeging aan de functionalistische architectuur van Maarten Struijs, de architect van Gemeentewerken die dit gebouw heeft ontworpen (1990 – 1993). De glanzende staalplaten vormen een futuristisch machine-achtig volume, dat een dynamisch schouwspel van licht en schaduw reflecteert, afhankelijk van het standpunt en het licht dat erop valt. Het beeld van de rozen en het glanzende gebouw versterken elkaar. Het is Schoutens eerste project voor de openbare ruimte. Struijs en Schouten stelden ter gelegenheid hiervan het sprookje ‘Vuil’ samen over vervuiling, waarin de karakters Stanka en Herrie optreden.

lees meer
Over de kunstenaar

Lydia Schouten (Leiden, 1948) maakte tussen 1978 en 1982 performances over de vrouw als seksobject, romantiek en erotiek. Vanaf 1982 begint zij met het maken van videofilms, waarin zij tegen kleurige bordkartonnen decors de meest fantastische avonturen beleeft. De video’s vormen een parodie op de wereld van de Hollywood B-film met dit verschil dat Schoutens vrouwrollen sterk en assertief zijn.

lees meer