Zonder titel (1967) Marian Gobius

BKOR archief
Over het kunstwerk

Marian Gobius heeft veel kinderportretten gebeeldhouwd en specialiseerde zich in de figuratieve voorstelling van de mens. Ze maakte beelden van vrouwen, mannen, kinderen, soms lieflijk, dan weer meer stoer. De beelden zijn sportief, actief met een aantal sculpturen van twee of drie figuren, waarbij spanning ontstaat door ze met de rug tegen elkaar te plaatsen of juist naar elkaar toe, met ruimte in de compositie incorporerend. Die eigenschap zie je ook terug in deze twee stoeiende jongens, die met hun lichamen tegengestelde bewegingen uitdrukken waardoor de compositie van meerdere kanten interessant is. Inhoudelijk zijn ze, door het samenspel, ook personificaties van deugden als spel, vriendschap, saamhorigheid. Bronzen (klein)plastieken van kinderen en jonge mensen zijn in de jaren zestig veel gemaakt voor de openbare ruimte, vooral bij tal van schoolpleinen te vinden.

lees meer
Over de kunstenaar

Beeldhouwer Marian Gobius (Haarlem, 1910 – Voorburg, 1994) doorliep academies in Amsterdam en Parijs en werkte in het buitenland (Engeland, VS). Ze werkte vanaf de jaren dertig (toen ze in Engeland de Royal Subsidy kreeg) tot haar overlijden. Ook heeft ze als medailleur en pentekenaar gewerkt en was leerling van Jan Bronner. Ze maakte deel uit van de artistieke werkgroep ‘De Nieuwe Ploeg’ die tussen 1951 en 1959 in haar woonplaats Voorburg actief was. Ze werkte temidden van een groep jongere en meer experimentele beeldhouwers als Aart van den IJssel, Rudi Rooijackers en Jan Snoeck, maar desondanks behield Gobius haar voorliefde voor figuratief werk en het gebruik van traditionele materialen, zoals brons en steen. Ze maakte veel verzetsmonumenten en monumenten voor de vrouwenemancipatie. Een deel van haar werk is opgenomen in de collecties van het Joods Historisch Museum te Amsterdam.

lees meer