Zonder titel (1967) John Grosman

BKOR archief
Over het kunstwerk

Bij Sporthal De Enk in Vreewijk staat sinds oktober 1967 een zes meter hoge aluminium zuil, die gemaakt is door beeldhouwer John Grosman. Het kunstwerk is gemaakt in de percentageregeling bij de bouw van de sporthal. Het werk heeft een industrieel karakter. In de tweede helft van de jaren zestig gaat het snel met de ontwikkelingen in het werk van Grosman. Zijn sculpturen worden constructivistischer en abstracter. Zijn beeld aan de Enk ontstaat in hetzelfde jaar dat hij een expositie heeft in’t Venster, waarover de NRC het volgende schrijft: ‘Uit een van zijn vrij grote constructies in het zaaltje blijkt nog eens … dat hij begon met een vormentaal van rechthoeken, enigszins à la Mondriaan. Daarop is origineler werk gevolgd in bolvormige composities, die zijn samengesteld uit segmenten en ovalen. Het materiaal is aluminium. Met geslaagd resultaat streeft hij naar de kinetische kunst, die het effect oplevert van ritmische beweging in het tegenspel van het doorzichtige en het geslotene in zijn composities. Er zit balans in de verhoudingen en de composities vormen duidelijk een eenheid. Het eindresultaat blijft evenwel nog wat aan de decoratieve of ornamentale kant. (…) Grosman lijkt in zijn nieuwe fase goed op dreef te komen.‘ Op de expositie volgen verschillende opdrachten voor de openbare ruimte in heel Nederland.

lees meer
Over de kunstenaar

John Grosman (Delft, 1916 – Zwolle, 1970) doorliep de kunstacademies in Amsterdam (1936-1939) en Arnhem (1939-1955). In Arnhem richtte hij met zijn broer Dirk de eerste professionele ‘cire perdue’ bronsgieterij van Nederland op. Hij vervolmaakte de cire perdue-techniek, die hij van zijn docent Jacob van de Hof had geleerd. Het is een methode waarbij de was verloren gaat in de mal, waardoor er in één geheel zonder deelnaden gegoten kan worden. Eind jaren vijftig verhuisde de firma naar Velp. Onder anderen Ossip Zadkine, Piet Esser, Wessel Couzijn, Lotti van der Gaag en Charlotte van Pallandt lieten er beelden gieten. Na de oorlog doceerde Grosman tien jaar ‘ruimtekunst’ in het voortgezet bouwkundig onderwijs. Als tekenaar en vooral als beeldhouwer werkte hij in thema’s als dieren, vrouwen, figuurvoorstellingen, in toenemende abstractie. Hij was actief in het kunstenveld door zijn lidmaatschap van verschillende verenigingen. In 1953 kreeg hij de cultuurprijs van de stad Arnhem. Hij was een succesvol kunstenaar, die door zijn vroege dood wegens een auto-ongeluk in de vergetelheid is geraakt.

lees meer