Bamboe en rots (1993) Li de Cai

Aad Hoogendoorn
Over het kunstwerk

Dit is de eerste Chinese muurschildering in Europa, die oorspronkelijk in 1993 is aangebracht door de Chinese kunstenaar Li de Cai. Hij woonde toen op Katendrecht, niet ver van deze ornamentlijst vandaan. Deze schildering schijnt een rol te hebben gespeeld in Chinees-Nederlandse handelsbetrekkingen, al vertelt het verhaal niet precies hoe of wat. Het is wel een feit dat Chinees-Nederlandse betrekkingen een lange geschiedenis hebben op Katendrecht. In 1911 kwamen Chinese arbeiders, als stakingsbrekers, over uit Engeland. Ze bleven wonen op Katendrecht, wat toen nog een havengebied was. Zo groeide daar een Chinese gemeenschap, die nu nog aanwezig en zichtbaar is op het schiereiland. Er is een Chinese kerk, een Aziatische supermarkt en een Chinese boom als monument voor toekomstige generaties. Verhalenhuis Belvédère heeft in zijn grote ontvangsthal een muurvullende foto van de familie Zee, één van de gemengd Chinese families die op Katendrecht woonde. Er zou ooit zelfs een European China Center komen, wat uiteindelijk niet doorging. Maar wél is er deze schildering Bamboe en rots – de Chinese titel is Jin jié lîngyún. Li de Cai koos voor een bekende thematiek uit de Chinese schilderstradities: bamboetakken. Deze heeft hij verbeeld in een zachte, geaquarelleerd uitziende schilderstijl. Vaak voorzag Li de Cai zijn schilderingen van een gedicht in het Chinees, dat is ook hier het geval. De vertaling luidt:

Tussen de rotsen vallen de wortels
en ontspruiten de kiemen.
De holle knopige gelede tekenen
zijn onbedorven doch sterke karakters.
Na een nachtelijke lenteregen groeien de
stengels, ontdaan van hun omhulsel,
door de wolken richting hemel.

In 1993 onthulde burgemeester Huang Ju van Shanghai, de zusterstad van Rotterdam, de muurschildering. Momenteel wordt Bamboe en rots gerestaureerd door Atelier Leo Mineur, dus de schildering is tijdelijk niet zichtbaar.

lees meer
Over de kunstenaar

De Chinese kunstenaar Li de Cai (1943, Binnen-Mongolië) studeerde van 1960 tot 1964 decorontwerpen aan de kunstacademie in Binnen-Mongolië, een autonome regio in China, dat grenst aan (Buiten-)Mongolië en Rusland in het noorden. Na deze studie ontwikkelde hij zich tot aquarellist, kalligrafist en schilder. Hij kwam in Nederland terecht en woonde op Katendrecht aan de Brede Hilledijk. Daar vlakbij, aan de Veerlaan, maakte hij een muurschildering in dezelfde tijd dat hij in gezelschap van andere kunstenaars van Chinese herkomst exposeerde in Nederland. Onder meer in het keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden toonde hij zijn werk met klassiek Chinese inspiratie: thema’s zoals bamboe, in een fijne ingetogen schilderstijl die tegen het decoratieve aan zit, want realistisch maar zonder driedimensionaliteit. In zijn vrije werk gebruikte hij penselen en rijstpapier, wat een bepaalde zachte lijnvoering met zich meebrengt die je ook terugziet in zijn schildering aan de Veerlaan. Hij koos onderwerpen die voortkomen uit Chinese beeldtradities: bamboe, orchideeën, chrysanten en pruimenbloesems. Om het toegankelijker te maken, combineerde hij dat met koeien en molens, iets waar niet elke criticus erg enthousiast op reageerde. Hij zou daarna nog lange tijd als kunstenaar actief blijven in Rotterdam.

lees meer
Locatie
Veerlaan 70B, 3072 ZX Rotterdam, Netherlands