Fontein Maashaven (2022) Jeroen Jongeleen
Op 13 februari 2022 is het kunstwerk Fontein Maashaven van beeldend kunstenaar Jeroen Jongeleen onthuld. Het werk is tot stand gekomen tijdens Studio Paleis Maashaven, een tijdelijke manifestatie van Sculpture International Rotterdam (SIR) die van 20 januari tot 20 februari plaatsvond in het gebied tussen metrostation Maashaven en Het Gemaal op Zuid. SIR vroeg de kunstenaar een ingreep te doen in dit gebied, op de grens tussen Charlois en Feijenoord. Jongeleen vond het een lastige vraag vanwege de gebiedsontwikkeling en oprukkende gentrificatie. In dit soort tendensen wordt kunst vaak geïnstrumentaliseerd op een manier die de bewoners niet ten goede komt, vindt de kunstenaar, integendeel. In een hoek van het water, ontdekte Jongeleen een waterafvoer die op onbekende momenten water laat opborrelen of omhoog spuit. Hij besloot dit ‘objet trouvé’ te bestempelen tot fontein. Een ongerijmde en onvoorspelbare fontein, een ‘punkversie’ eerder, die haaks staat op de keurig gedesignde ontwerptekeningen voor het park dat in de Maashaven gepland staat. De fontein is een ode aan de rafelranden en kreukelzones van de stad, die zich niet beter probeert voor te doen dan ze is. Bovendien kan dit kunstwerk niet ingekapseld worden in de stadsmarketing, waarin kunst graag wordt gebruikt als hip of street art. Fontein Maashaven is opgenomen in de collectie van Sculpture International Rotterdam.
Jeroen Jongeleen (Apeldoorn, 1966) is een avontuurlijke kunstenaar, die op zijn verkenningen van het stedelijk landschap telkens op zoek gaat naar onverwachte wegen. Zijn werken zijn als ‘sporen’ die het midden houden tussen activisme en interventie-kunst, sterk beïnvloed door de kunststromingen van de avant-garde uit de 20e eeuw. Als een hedendaags lid van de ‘Situationist International’ spreekt Jongeleen met zijn handen, al rennend en klimmend zijn sporen achterlatend. Hij brengt een ode aan de ruwe kanten van het stedelijke leven. In het verleden liet hij opstandig plastic boodschappentassen achter op gebouwen in de stad, als een “triomf van de wind op de hoogbouw”. Zijn – minder-blije – smiley’s geven de passant een knipoog vanuit weer een andere gemoedstoestand. Vanuit zijn liefde voor het olifantenpaadje rende hij eindeloos zijn eigen groeven in het gras. Ook verplaatste hij kunstwerken uit de wederopbouw om ze van de sloophamer te redden. Je moet zijn sporen zien te vinden, maar ontdek je zijn taal eenmaal dan toont ook de stad zich van een andere kant. Jongeleen woont en werkt in Rotterdam en Parijs.