Sash (2022) Ron van der Ende
Op zaterdag 17 december 2022 vond de feestelijke onthulling plaats van het kunstwerk Sash gemaakt door de Rotterdamse kunstenaar Ron van der Ende. Sash is een 17 meter hoog 3D schuifraam dat in perspectief is geplaatst aan de gevel van een appartementencomplex op de hoek van de Voorschoterlaan en Oudedijk. Het werk bestaat uit honderden houten onderdelen die onder begeleiding van de kunstenaar door een team zijn bewerkt en behandeld. Het hout is afkomstig van zeven populieren uit het Kralingse Bos, die gekapt moesten worden vanwege instabiliteit. In totaal zit er 4 kilometer aan houten planken in het kunstwerk verwerkt. Alle planken werden opnieuw ‘gebakken’ en zodanig verduurzaamd dat het een diepe donkere kleur heeft gekregen en geruime tijd mee kan gaan. Het reliëf hangt aan de muur via een onzichtbare stalen constructie, waardoor een optische illusie ontstaat: vanaf sommige punten lijkt het alsof een reusachtig schuifraam de straat in zweeft. Het project werd geïnitieerd door bewonersinitiatief Kunst op de Kop, dat zich sterk heeft gemaakt voor een betere gebiedsinrichting van de kop van de Voorschoterlaan. Uit een reeks schetsopdrachten aan kunstenaars viel de keuze van de bewoners op Ron van der Ende. Het is zijn eerste monumentale kunstwerk in de openbare ruimte van Rotterdam. BKOR leidde samen met artistiek adviseur en beeldend kunstenaar Olphaert den Otter het project. Rons dochter Mila van der Ende maakte van het gehele traject een prachtige film waarin het ontstaan van het kunstwerk is vastgelegd.
Ron van der Ende (Delft, 1965) is een Rotterdamse kunstenaar. Hij studeerde aan de Willem de Kooning Academie, aanvankelijk schilderkunst, maar later stapte hij over op beeldhouwkunst. Via zijn vader die op een timmerfabriek werkte, maakte hij kennis met het bewerken van hout. In 1990 won Van der Ende de WdKA Maaskantprijs. Vanaf halverwege de jaren negentig besloot hij uitsluitend te werken met sloophout. Van dit materiaal maakt hij perspectivische wandsculpturen middels een complexe ambachtelijke techniek. Hij gebruikt materialen die mensen hebben weggegooid, zoals oude meubels, vloerplanken of deuren, die hij verwerkt tot een zwaar fineer waar de oorspronkelijke verf nog op zit; de gebruikssporen worden onderdeel van het beeld. Van der Endes werk wordt regelmatig getoond in galeries in Rotterdam, Amsterdam, Seattle en Los Angeles. In 2014 werd zijn werk getoond in de Kunsthal in de tentoonstelling The Factory Set, waarbij 38 bas-reliëfs te zien waren.