De wachters (1994) Diet Wiegman

foto Otto Snoek
Over het kunstwerk

Wachterfiguren stammen uit de Babylonische oudheid: stoere krachtige beelden die bezoekers moeten imponeren en liefst zelfs intimideren. De wachters is dan ook de titel van vijf betonnen vormen die Diet Wiegman ontwierp voor het heringerichte Bospolderplein. Inderdaad zijn ze stoer, solide en daadwerkelijk afgeleid van klassieke beelden. Al moet je dat wel weten, want het zijn bijna abstracte restvormen en geen enge mythologische wezens. Wiegman maakte van het ontwerpproces een openbaar spektakel. Hij goot ter plekke beton in de aarde uitgegraven vormen op het plein. De figuren zijn verticaal en horizontaal georiënteerd, grillig gevormd, soms glad, soms ruw. De buurt kon het proces van dichtbij volgen, waardoor volgens Dietman hun verbondenheid met het kunstwerk groter werd. Wiegman zei: “Het plein was tegelijkertijd met de andere werkzaamheden een open atelier, waar iedereen de vervaardiging op de voet kon volgen. Deze nieuwe benadering van een werkproces droeg bij tot openheid en discussie met de omgeving tijdens de vervaardiging van de beelden. Het zijn beelden vóór, maar ook ván het plein. Het zijn de kinderen, geboren uit de buik van het plein.”

lees meer
Over de kunstenaar

Diet Wiegman (Schiedam, 1944) is een Rotterdamse kunstenaar, die installaties en beelden maakt. Hij is de zoon van kunstenaar Doop Wiegman en vader van kunstenaar Mike Redman. De objecten die hij ontwerpt voor de openbare ruimte zijn nooit af: elke verandering, door bijvoorbeeld slijtage, ziet hij als onderdeel van het beeld. Wiegman ontwerpt vaak schaduwbeelden: scherven en afval modelleert hij zodanig dat de schaduw van het object een perfecte David van Michelangelo vormt. Zijn diverse schaduwsculpturen zijn geïnspireerd op klassieke en beroemde beelden. Daarnaast werkt hij met keramiek: tekeningen vertaalt hij in een keramische vorm, waarbij de aard van de tekening behouden blijft in het keramisch eindresultaat.

lees meer