Zonder titel (1963) Charles Karsten

foto Otto Snoek
Over het kunstwerk

In 1893 werd de eerste Keuringsdienst van Waren opgericht in dit gebouw op Baan nummer 74. Na circa 100 jaar ging de Keuringsdienst van Waren over in de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en werd het bedrijf gesloten. Het gebouw stond enige tijd leeg, waarna creatieve bedrijven zich vestigden in het pand. Naast de entree van het gebouw, bovenaan het bordes, is een kunstwerk van architect en beeldhouwer Charles Karsten geplaatst. Het bestaat uit 3 verticale kettingen tussen plafond en vloer, waaraan per ketting 8 aluminium vormen zitten. Het geheel zit met ringen aan elkaar vast. Karsten heeft het werk gemaakt in de percentageregeling; deze regeling hield in dat er bij de bouw van overheidsgebouwen een percentage (1 a 1,5%) van de bouwsom besteed werd aan beeldende kunst. Karsten kreeg de opdracht van de Rijksgebouwendienst bij de bouw van het gebouw.

lees meer
Over de kunstenaar

Van origine was Charles Jean François Karsten (Amsterdam, 1904 – aldaar, 1979) architect. Van 1922 tot 1925 volgde hij de ‘School voor Bouwkunde, versierende kunsten en kunstambachten’ in Haarlem, waar hij zijn latere compagnon Ben Merkelbach ontmoette. Karsten was lid van ‘De 8 en Opbouw’, de Ciamgroep en van de ‘Liga Nieuwe beelden’. Ook was hij medewerker van de Stichting Goed Wonen. Later, in de jaren 1950, werd hij beeldhouwer. Nadat hij in 1950 in Parijs bij Ossip Zadkine had gewerkt maakte hij bronzen, abstracte plastieken. Naast vrije plastieken in steen, brons en chamotte maakte hij ook vogeldrinkbakken en een zonnewijzer in kalksteen voor de Van Nelle fabriek. Nadien ontwikkelde hij zich verder tot omgevingskunstenaar pur sang. Hij hield zich bezig met het ontwerpen van geometrische ruimtes, met bestrating en muren ‘gebouwenplastieken’ makend. In Amsterdam, Assen en Delft is zijn beeldend-architectonische werk te vinden. Het zijn percentageregelingskunstwerken, die bedoeld zijn om bewoond te worden, aanschurkend tegen ontwerpen als van architecten Herman Hertzberger en Aldo van Eyck.  

lees meer