The Idler’s Playground (2010) Cosima von Bonin

Otto Snoek
Over het kunstwerk

The Idler’s Playground van kunstenaar Cosima von Bonin bestaat uit twee delen. Het ene deel is een Pinokkio-achtig jongetje met een hoedje op, gezeten op een levensgrote tennisscheidsrechterstoel. Pinokkio zit te niksen: hij hangt voorover in zijn stoel, zijn kin leunt op zijn rechterhand en hij staart verveeld of beter mismoedig voor zich uit. Ondertussen is zijn neus al wel zo lang geworden dat die recht door de paddenstoel priemt op het tegenoverliggende perkje. Onder de paddenstoel is een bankje aangebracht dat de toeschouwers als het ware uitnodigt hetzelfde te doen als Pinokkio. Maar of ze daar, gezien zijn lange neus, beter van worden? Uiteindelijk lijkt beeld vooral een uitnodiging je aan het dagelijks leven te onttrekken, wat niet alleen blijkt uit Pinokkio’s niksigheid en het bankje, maar ook uit het feit dat beide beelden volledig groen zijn gespoten – alsof het hele kunstwerk zo min mogelijk wil opvallen.

The Idler’s Playground staat aan het Weena, waar veel verkeer langs raast. Juist doordat het Weena zo druk is, komt The Idler’s Playground goed tot zijn recht: het beeld lijkt de passanten en toeschouwers ervan bewust te willen maken dat het heel goed mogelijk is om even uit de maalstroom van het dagelijkse leven te stappen en je over te geven aan een ander ritme.

Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam

lees meer
Over de kunstenaar

Cosima von Bonin (Mombassa, Kenia, 1962) is een Duitse kunstenaar; ze woont en werkt in Keulen. Haar kunst is al net zo ongrijpbaar als zijzelf: ze werkt met textiel, met film en bouwt installaties die vaak verwijzen naar de populaire cultuur, naar pop art en naar sprookjes. Von Bonin exposeerde de afgelopen jaren onder andere in Museum Ludwig in Keulen, Mamco in Genève, Witte de With in Rotterdam en het Museum of Contemporary Art in Los Angeles. In 2007 toonde ze werk op de Documenta 12 in Kassel.

lees meer