De Rotterdamse kunstenaar Marc Legersté heeft dit werk in 1984 gemaakt in het kader van de percentageregeling bij de bouw van de school. Het past in de esthetiek van de jaren zeventig en tachtig, toen de standaard schoolarchitectuur verlevendigd werd met beeldende kunst. Dit is een typisch schoolplein-kunstwerk. Legersté heeft door middel van elementaire cirkelvormen in een driehoekige opstelling een vertaling gemaakt van het groeiproces van de mens. Vandaar de titel van dit werk: Groeiproces. De drie primaire kleuren geel, rood en blauw verbeelden de verschillende fasen van de ontwikkeling van de mens; zo koos de kunstenaar de kleur geel voor de peuters. De driehoekige vorm is een verwijzing naar de drie afdelingen van de school; peuters, onderbouw en bovenbouw. Het beeld is niet alleen bedoeld om naar te kijken, de kinderen kunnen er ook op klauteren en spelen. Zo wordt een kunsttoepassing tegelijkertijd een speelobject, iets dat op een schoolplein wel toepasselijk is. Het accent ligt meer op beeldende vormgeving dan op beeldende kunst. Tijdens het bespreken van het ontwerp met de belanghebbenden, zoals afgevaardigden van de kleuterschool en basisschool, was er wat kritiek op het kleurgebruik. Zo vond de een de kleuren te schreeuwerig of zouden ze afleiden van het gebruikte materiaal, een ander vond het blauw niet helder genoeg. In eerste instantie zouden de drie vormen verspreid liggen, maar uiteindelijk waren de kunstcommissie en kunstenaar het eens dat de vormen gedrieën samengevoegd sterker uitkomen.