Kunstenaar Adri Blok is een bekende in de openbare ruimte van Rotterdam. Ze wordt geroemd om de psychologische verfijning van haar werk en mooi opgebouwde composities. Dat zijn kwaliteiten die heel duidelijk blijken uit dit beeld van twee kinderfiguren, dat in 1961 werd geplaatst bij de opening van het voormalige Dijkzigt ziekenhuis. Ze hanteert in dit werk de haar kenmerkende naturalistische, enigszins gestileerde stijl. Het is een heel fijne sculptuur met een ingetogen en gevoelige uitstraling. In 1961 staat het werk met de titel Rouwende kinderen in de NRC: “Het sobere, gevoelige modelé van de figuren komt waardering toe, de plaatsing ook op het stille plein terzijde.” Deze sculptuur was bedoeld voor het rouwhof van de aula. Blok kreeg opdracht het werk in overeenstemming te brengen met de plechtige sfeer de ruimte. Daarom beelden de jongen en het meisje die verslagenheid uit van een geleden verlies. Hij legt zijn hand beschermend in de zij van het meisje, dat een boeketje bloemetjes met haar hand omklemt. In een Havenloods uit 1961 wordt gemeld: “De gezichten tonen stille ernst en kinderlijke berusting, waarachter de jeugdige vrolijkheid zich laat denken”. Wegens de verbouwing van het Dijkzigt ziekenhuis en het Erasmus MC is het werk in het depot geplaatst.
Adriana Cornelia Blok (Rotterdam, 1919 – 1990) werd geboren in Charlois en genoot haar opleiding aan de academie voor beeldende kunst in Rotterdam. Ze was één van de eerste beeldhouwers in Nederland, die betonreliëfs maakte. Er zijn in Rotterdam meerdere bronzen beelden van haar te vinden, zoals Koos Speenhoff en de Trommelslager.
Kunstenaar Adri Blok is een bekende in de openbare ruimte van Rotterdam. Ze wordt geroemd om de psychologische verfijning van haar werk en mooi opgebouwde composities. Dat zijn kwaliteiten die heel duidelijk blijken uit dit beeld van twee kinderfiguren, dat in 1961 werd geplaatst bij de opening van het voormalige Dijkzigt ziekenhuis. Ze hanteert in dit werk de haar kenmerkende naturalistische, enigszins gestileerde stijl. Het is een heel fijne sculptuur met een ingetogen en gevoelige uitstraling. In 1961 staat het werk met de titel Rouwende kinderen in de NRC: “Het sobere, gevoelige modelé van de figuren komt waardering toe, de plaatsing ook op het stille plein terzijde.” Deze sculptuur was bedoeld voor het rouwhof van de aula. Blok kreeg opdracht het werk in overeenstemming te brengen met de plechtige sfeer de ruimte. Daarom beelden de jongen en het meisje die verslagenheid uit van een geleden verlies. Hij legt zijn hand beschermend in de zij van het meisje, dat een boeketje bloemetjes met haar hand omklemt. In een Havenloods uit 1961 wordt gemeld: “De gezichten tonen stille ernst en kinderlijke berusting, waarachter de jeugdige vrolijkheid zich laat denken”. Wegens de verbouwing van het Dijkzigt ziekenhuis en het Erasmus MC is het werk in het depot geplaatst.
Adriana Cornelia Blok (Rotterdam, 1919 – 1990) werd geboren in Charlois en genoot haar opleiding aan de academie voor beeldende kunst in Rotterdam. Ze was één van de eerste beeldhouwers in Nederland, die betonreliëfs maakte. Er zijn in Rotterdam meerdere bronzen beelden van haar te vinden, zoals Koos Speenhoff en de Trommelslager.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo