Kunstenaar George Rickey maakte begin jaren 1940 zijn eerste beweeglijke mobiles van metaaldraad en glas. Beïnvloed door de bewegende sculpturen van Naum Gabo maakte hij vanaf de jaren 1950 roestvrijstalen, op de wind meedeinende constructies, die werden opgebouwd uit rechthoekige vlakken en lineaire elementen. Het eenvoudig ogende maar zeer gracieuze Three Columns is het hoogtepunt geworden van dit onderzoek. De bewegingen van de drie kolommen vertonen verwantschap met de bewegingen van het menselijk lichaam, zie daar de link met de Rotterdamse Schouwburg, waar het werk in 1989 op is aangebracht. Rickey vatte dans op als de oudste kinetische traditie en zei dat zijn werken als choreografieën beschouwd kunnen worden. Dit is het tweede werk van George Rickey in Rotterdam. In 1986 werd hij benaderd door zijn oude vriend, kunstkenner en verzamelaar prof. mr. P. Sanders om van gedachten te wisselen over de invulling van de drie vierkante stalen kaders boven de ingangspartij van de door architect Wim Quist ontworpen nieuwbouw voor de Rotterdamse Schouwburg. Het bleek een opgave te zijn die Rickey ongeveer drie jaar kostte om op te lossen. Bij de totstandkoming schreef hij: “De kolommen die ik nu voor Rotterdam heb gemaakt, vormen het resultaat van eerdere, in grovere vorm uitgevoerde ontwerpen en soms frustrerende beproevingen. Als gereed product lijken ze eenvoudig, en dat zijn ze ook, maar dat zijn ze pas geworden na drie jaar experimenteren, ontdekkingen doen en verbeteringen aanbrengen.” Het bedrijf Van Ommeren (thans Vopak) schonk ter gelegenheid van haar 150-jarig bestaan het kunstwerk aan de gemeente Rotterdam. In 1989 zijn de Three Columns in de kubussen aangebracht. Vijftig jaar eerder schonk Van Ommeren de Hofpleinfontein aan de gemeente Rotterdam. Op 19 mei 2015 raakte een van de drie bewegende sculpturen zwaar beschadigd tijdens een storm en de brandweer was enkele uren bezig om een loshangend deel veilig te verwijderen. Het hele kunstwerk werd daarom volledig verwijderd. De beschadiging was aanleiding tot een grondige restauratie. Na bijna vijf jaar afwezigheid zijn de Three Columns op 11 en 12 maart 2020 opnieuw geïnstalleerd in de drie stalen kubussen aan de gevel. De bewegende kolommen dansen weer. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam.
George Rickey (South Bend, Indiana USA, 1907 – Saint Paul, Minnesota USA, 2002) was een Amerikaans beeldhouwer, bekend om zijn kinetische sculpturen. Hij studeerde in Engeland en Parijs en reisde door Europa. Terug in de Verenigde Staten begon hij in de jaren vijftig zijn aandacht te verleggen van schilderen naar beeldhouwen. Zijn liefde voor techniek combineerde hij met kubisme en met mobielvormen als van Calder. De metalen delen van zijn beelden bewogen bij de minste bewegingen van de wind. Hij geldt als een belangrijke vertegenwoordiger van het neo-constructivisme.
Kunstenaar George Rickey maakte begin jaren 1940 zijn eerste beweeglijke mobiles van metaaldraad en glas. Beïnvloed door de bewegende sculpturen van Naum Gabo maakte hij vanaf de jaren 1950 roestvrijstalen, op de wind meedeinende constructies, die werden opgebouwd uit rechthoekige vlakken en lineaire elementen. Het eenvoudig ogende maar zeer gracieuze Three Columns is het hoogtepunt geworden van dit onderzoek. De bewegingen van de drie kolommen vertonen verwantschap met de bewegingen van het menselijk lichaam, zie daar de link met de Rotterdamse Schouwburg, waar het werk in 1989 op is aangebracht. Rickey vatte dans op als de oudste kinetische traditie en zei dat zijn werken als choreografieën beschouwd kunnen worden. Dit is het tweede werk van George Rickey in Rotterdam. In 1986 werd hij benaderd door zijn oude vriend, kunstkenner en verzamelaar prof. mr. P. Sanders om van gedachten te wisselen over de invulling van de drie vierkante stalen kaders boven de ingangspartij van de door architect Wim Quist ontworpen nieuwbouw voor de Rotterdamse Schouwburg. Het bleek een opgave te zijn die Rickey ongeveer drie jaar kostte om op te lossen. Bij de totstandkoming schreef hij: “De kolommen die ik nu voor Rotterdam heb gemaakt, vormen het resultaat van eerdere, in grovere vorm uitgevoerde ontwerpen en soms frustrerende beproevingen. Als gereed product lijken ze eenvoudig, en dat zijn ze ook, maar dat zijn ze pas geworden na drie jaar experimenteren, ontdekkingen doen en verbeteringen aanbrengen.” Het bedrijf Van Ommeren (thans Vopak) schonk ter gelegenheid van haar 150-jarig bestaan het kunstwerk aan de gemeente Rotterdam. In 1989 zijn de Three Columns in de kubussen aangebracht. Vijftig jaar eerder schonk Van Ommeren de Hofpleinfontein aan de gemeente Rotterdam. Op 19 mei 2015 raakte een van de drie bewegende sculpturen zwaar beschadigd tijdens een storm en de brandweer was enkele uren bezig om een loshangend deel veilig te verwijderen. Het hele kunstwerk werd daarom volledig verwijderd. De beschadiging was aanleiding tot een grondige restauratie. Na bijna vijf jaar afwezigheid zijn de Three Columns op 11 en 12 maart 2020 opnieuw geïnstalleerd in de drie stalen kubussen aan de gevel. De bewegende kolommen dansen weer. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam.
George Rickey (South Bend, Indiana USA, 1907 – Saint Paul, Minnesota USA, 2002) was een Amerikaans beeldhouwer, bekend om zijn kinetische sculpturen. Hij studeerde in Engeland en Parijs en reisde door Europa. Terug in de Verenigde Staten begon hij in de jaren vijftig zijn aandacht te verleggen van schilderen naar beeldhouwen. Zijn liefde voor techniek combineerde hij met kubisme en met mobielvormen als van Calder. De metalen delen van zijn beelden bewogen bij de minste bewegingen van de wind. Hij geldt als een belangrijke vertegenwoordiger van het neo-constructivisme.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo