De knoop (1976) Shinkichi Tajiri

foto Otto Snoek
Over het kunstwerk

Beeldhouwer Shinkichi Tajiri heeft tientallen jaren kunstwerken in knoopvorm gemaakt. De knoop werd in de jaren 1990 zijn handelsmerk genoemd. Er zijn diverse betekenissen aan De knoop toegekend. Zo symboliseert het voor de één verbondenheid, omarming, harmonie en voor de ander een moeilijke situatie, een lastige kwestie, probleem of worsteling. Voor weer anderen staat het voor een magisch symbool of voor spankracht. In de Japanse cultuur staat de knoop centraal in de erotische bondagecultus. De beeldhouwer: “Ik wil dat mensen zelf betekenis kunnen geven aan mijn kunstwerken. Met mijn ‘knopen’ wil ik een helder statement maken, zorgen voor onmiddellijke communicatie tussen werk en beschouwer. De knoop is een fascinerende vorm van kracht en voor iedereen begrijpelijk. Het maakt niet uit of ik een knoop in Tokio of in de Braziliaanse jungle neerzet. In 1976 werd De knoop aangekocht als een geschenk aan de Amro-bank van de aannemers van de nieuwbouw. Het beeld werd onthuld op 18 oktober 1976. Wegens langdurige werkzaamheden aan de Coolsingel werd De knoop in 2018 tijdelijk in de tuin van CultuurWerkplaats Tarwewijk geplaatst. Sinds januari 2021 staat het beeld weer op de Coolsingel. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam.

lees meer
Over de kunstenaar

De Amerikaanse beeldhouwer Shinkichi Tajiri (Los Angeles, 1923 – Baarlo, 2009) was een Amerikaans-Nederlandse kunstenaar van Japanse afkomst. Hij was de zoon van Japanse immigranten en startte in 1940 zijn eerste beeldhouwlessen. Tijdens de oorlog vocht hij in Europa, waar hij nadien bleef en zich uiteindelijk vestigde in Parijs en nadien in Baarlo, Noord-Limburg. Van 1948 tot 1949 studeerde Tajiri in Parijs bij Ossip Zadkine. Daarna bij Fernand Léger en vervolgens aan de Académie de la Grande Chaumière. In diezelfde periode kwam hij in contact met de Cobra-groep, waarmee hij exposeerde in het Stedelijk Museum Amsterdam. Nadat hij zich in 1956 in Nederland had gevestigd, exposeerde hij met Wessel Couzijn en Carel Visser onder auspiciën van De Nieuwe Ploeg. Hij deed mee aan verschillende edities van de Documenta in Kassel. Van 1969 tot 1989 was Tajiri hoogleraar aan de Hochschule für Bildende Künste in Berlijn. Hij gold als een belangrijke Nederlandse beeldhouwer met een expressieve eigen stijl in sculpturen, die te zien zijn in museale omgeving en in de openbare ruimte.

lees meer