Zonder titel (1950) Piet van Stuivenberg

foto BKOR archief
Over het kunstwerk

Dit beeld van beeldhouwer Piet van Stuivenberg is in opdracht van de Rotterdamse Kunststichting gemaakt na de Tweede Wereldoorlog en werd tijdens ‘Opbouwdag’ op 19 mei 1950 onthuld. Het beeld is verbonden met de wederopbouwperiode en stond aan het Weena bij de ingang van het Bouwcentrum. Dat was een organisatie met de doelstelling het bouwen en wonen in en buiten Nederland te bundelen om zo een betere omgeving voor mens en maatschappij te realiseren. Dit beeld was het eerste abstracte beeld dat in Rotterdam werd geplaatst. Daarmee is het het begin van de doelbewuste bemoeienis van de overheid met kunst in de openbare ruimte. Het beeld is opgebouwd uit vijf opeengestapelde uitwaaierende vormen en gehakt uit één blok hardsteen. Van Stuivenberg maakte het beeld in een periode waarin hij experimenteerde met abstracte vormen. Hij bouwde het beeld op uit vrije organische vormen, die hij voor dit geval toepasselijk uit de wederopbouw haalde: de vormen zijn geïnspireerd op de wenteltrap, die zich in het Bouwcentrum bevond. Het is een sculptuur dat in de traditie van de 20e eeuwse beeldhouwkunst past. Wegens bouwwerkzaamheden op de Gedempte Zalmhaven is het beeld in opslag geplaatst.

lees meer
Over de kunstenaar

Piet van Stuivenberg (Schiedam, 1901 – 1988) heeft als steenhouwer een aantal beelden gemaakt voor de openbare ruimte van Rotterdam en Schiedam, zoals Dolle Jans Droom (een monument voor Herman Heijermans) en een sculptuur bij het voormalige Bouwcentrum. Hij bezocht van 1921 tot 1927 avondlessen aan de Rotterdamse Academie en maakte studiereizen naar Brussel, Londen en Parijs. Kunstwerken van Van Stuivenberg bevinden zich in de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, het Stedelijk Museum te Schiedam en in particuliere collecties. Van Stuivenberg begon zijn carrière als steenhouwersjongen. Als beeldhouwer werd hij in eerste instantie beïnvloed door het expressionisme, later maakte hij geometrische en strakke vormen, die steeds meer naar abstractie neigden.

lees meer