Op zaterdag 14 september om 14.30 uur, tijdens Open Monumentendag, wordt de gerestaureerde Bijenkorfsteen (1930) onthuld die ooit de gevel van het voormalige Magazijn de Bijenkorf sierde. Tot 1960 stak deze monumentale steen, gemaakt door beeldhouwer Hendrik van den Eijnde (1869-1939), uit de gevel van het warenhuis van architect Willem Marinus Dudok. Het was destijds een van de modernste warenhuizen van Europa.
Door het bombardement werd het gebouw in 1940 zwaar beschadigd, weer opgebouwd en eind jaren vijftig alsnog volledig afgebroken. De beeldengroep, het enige fysieke overblijfsel van Magazijn de Bijenkorf, werd overgebracht naar een distributieterrein van het warenhuis in Woerden. Jarenlang hebben architectuur- en geschiedenisliefhebbers zich ingespannen om de Bijenkorfsteen terug naar Rotterdam te halen.
Tijdens dit traject trad BKOR op als adviseur. In samenwerking met Stadsontwikkeling is gezocht naar een passende locatie en naar een vormgever van de sokkel waarop de beeldengroep wordt geplaatst. Ontwerper Jan Konings ontwierp een sokkel waarop de steen in de huidige tijd optimaal tot zijn recht komt met een verwijzing naar het modernistische warenhuis van Dudok, waar de Bijenkorfsteen ooit deel van uitmaakte.
Helaas is het niet meer mogelijk om je aan te melden voor het bijwonen van het voorafgaande programma in boekhandel Donner, omdat het maximum aantal aanmeldingen is bereikt.
Over de Bijenkorfsteen
De monumentale Bijenkorfsteen (1930) heeft als titel De werkende mens. Het werk van zes bij twee meter is in 1928 ontworpen door de Haarlemse beeldhouwer Hendrik van den Eijnde en geeft een goed beeld van hoe de koopwaar destijds van over de hele wereld werd aangevoerd naar de Bijenkorf: per stoomtrein, oceaanstomer en vliegtuig. Op de andere zijde van de beeldengroep is een stoet ambachtslieden afgebeeld, die worden aangevoerd door een muzikant. Op de kop van de steen staat in art deco-letters de naam van het warenhuis vermeld.
Over de kunstenaar
Hendrik Albertus van den Eijnde (1869-1939) staat vooral bekend als beeldhouwer van monumenten en gevelversieringen aan woonhuizen en bedrijfsgebouwen. De kunstenaar gaf leiding aan het beeldhouwersatelier waar de beelden werden gemaakt voor het Scheepvaarthuis in Amsterdam, dat in 1916 werd voltooid. Dit atelier, waar ook bekende beeldhouwers als Hildo Krop, Anton Rädecker en Joop van Lunteren werkten, gaf een grote impuls aan de heropleving van de steenbeeldhouwkunst. Ook heeft Van den Eijnde beelden vervaardigd voor het voormalige hoofdpostkantoor, tegenwoordig bibliotheek, in Utrecht. Zijn bloeiperiode als beeldhouwer loopt parallel aan die van de Amsterdamse School.