De beeldengroep Armour van beeldend kunstenaar Hans van der Ham krijgt een vaste plek op de Mathenesserlaan. Het initiatief kwam van bewoners, die van de stoep tussen de Breitnerstraat en café Ari een groene verblijfsplek wilden maken. Eén van de bewoners stelde de vraag aan medewerkers van BKOR of er een bestaand kunstwerk beschikbaar was. Een match in de buurt was snel gemaakt. BKOR was namelijk samen met Hans van der Ham op zoek naar een locatie voor een van zijn kunstwerken. De Mathenesserlaan vormt een prachtige schakel in een wandeling langs de Rotterdamse kunstcollectie in de wijk richting het Museumpark. Er volgde een bezoek van bewoners aan het atelier van de kunstenaar in de Drievriendenstraat om daar de bronzen sculpturale omhulsels van een figuur met hond te bekijken. Het was liefde op het eerste gezicht. De samenwerking met BKOR en gemeente Rotterdam werd verder opgepakt. De wijk is door dit initiatief een bijzonder kunstwerk rijker.

ONTHULLING
Op vrijdag 8 juli om 16.00 uur wordt het kunstwerk door Said Kasmi, wethouder van Cultuur, samen met de bewoners feestelijk onthuld. Hans van der Ham geeft een korte toelichting op zijn werk en gaat in gesprek met Marjolijn van der Meijden (projectleider BKOR).

GROENE STAD
Het project aan de Mathenesserlaan maakt deel uit van het groener maken van de stad. Een stenige stoep wordt een groene verblijfsplek. Op initiatief van de bewonersgroep Breitnerstraat/Mathenesserlaan en Aktiegroep Oude Westen werd een plan ontwikkeld en uitgevoerd in samenwerking met Stichting Tussentuin en gemeente Rotterdam. Hans van der Ham bepaalde samen met de landschapsontwerpers de locatie voor de beelden. De plaatsing van de beelden is uitgevoerd door Binder Art Services.

MEER OVER HET WERK VAN DE KUNSTENAAR
De beelden op de Mathenesserlaan met de titel Armour maakten deel uit van een eerdere periode in de carrière van Hans van der Ham. Een ‘armour’  kan je vertalen als harnas of wapenuitrusting. De uitrustingen van zijn figuren zijn zichtbaar leeg. Het zijn slechts omhulsels, buitenkanten. Archetypische verhaalfiguren spelen een belangrijke rol bij de totstandkoming van zijn werk. Van der Ham is beïnvloed door de Commedia dell’arte uit het Italië van de 16e en 17e eeuw, een vorm van straattoneel met vaststaande karakters. Van der Ham zegt daarover: “Verschillende etnische volkeren hebben een beeldcultuur die gebaseerd is op werkelijke bezieling van dode materie. In deze culturen is geen sprake van een sprookjesachtige metafoor, zoals bij Pinocchio, maar gaat het om keiharde werkelijkheid. De vormgegeven figuren ZIJN de bezieling van de persoon of godheid die ze uitbeelden en niet de in onze cultuur gebruikelijke symbolische weergave ervan.”

“En dan is er nog het verhaal over de golem. Deze door mensen gecreëerde figuur uit het oude jodendom (en later in een andere vorm verwerkt in een roman van Gustav Meyrink) was gemaakt uit klei en leek in alles op de mens, met één verschil: het ontbreken van de ziel, met alle dramatische gevolgen van dien. In deze tijd van biotechnologische ontwikkelingen willen mijn beelden herinneren aan oude verhalen die inmiddels op haast alchemistische wijze realiteit zouden kunnen worden.” (Bron: Kunstbeeld, juni 2007).

OVER DE KUNSTENAAR
Hans van der Ham (1960) studeerde klassiek piano aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en het Utrechts Conservatorium. Vervolgens studeerde hij autonome kunst aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam, waar hij afstudeerde met schilderijen, tekeningen en grafiek. Van der Ham was ruim 30 jaar hoofdzakelijk actief als beeldhouwer. Maar ook zijn ondefinieerbare werelden op papier, vervaardigd van gouache of zwarte inkt, kenmerken zijn oeuvre. In 2020 ontstond de behoefte vanuit het ruimtelijke werk terug te keren naar zijn oude metier in de vorm van schilderijen in verschillende formaten. Sinds 1989 werkt Van der Ham als zelfstandig beeldend kunstenaar in Rotterdam en heeft regelmatig tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Zijn werk werd tot aan de sluiting in 2018 vertegenwoordigd door Galerie Nouvelles Images in Den Haag. Werk van hem is opgenomen in diverse museale- en bedrijfscollecties. In 2012 richtte Van der Ham samen met een Rotterdamse mecenas Garage Rotterdam op, waar hij tot 2015 verantwoordelijk was als curator en artistiek leider. Van der Ham maakt regelmatig tentoonstellingen, zoals ANIMA MUNDI (2018) voor Museum Boijmans Van Beuningen.