Maandag 11 december vindt de ontmanteling plaats van het beeld Liggende figuur (1971), de sculptuur van beeldhouwer Fritz Wotruba aan de Westersingel. Dit langgerekte kunstwerk, opgebouwd uit kalkstenen witte blokken, maakte sinds 1971 deel uit van de reeks menselijke figuren op het beeldenterras. Begin 2023 vond een voorbijganger enkele afgebroken stukken kalksteen op de sokkel van het kunstwerk, die na de ontdekking onmiddellijk zijn ondergebracht bij Sculpture International Rotterdam (SIR). De corrosie is ontstaan door decennialang weer en wind, waardoor de conditie van het beeld significant is verslechterd. Een gespecialiseerde steenrestaurator heeft Liggende figuur op locatie gerestaureerd.  

SIR heeft kunsthistoricus Nathalie Zonnenberg gevraagd te adviseren over de toekomst van het beeld. Haar conclusie was dat het beeld snel onderdak moet krijgen als de sculptuur voor de Rotterdamse beeldencollectie behouden moet blijven. Hierover is SIR in gesprek met Museum Boijmans Van Beuningen. Uit voorzorg wordt op maandag 11 december Liggende figuur van haar sokkel getild en zorgvuldig opgeslagen. Er wordt gezocht naar een passende oplossing voor de sculptuur én voor de lege sokkel op de Westersingel.

 

OVER HET WERK
Liggende figuur maakt deel uit van een reeks van liggende figuren die Fritz Wotruba vanaf circa 1960 uitvoerde in steen en brons. Net als de andere liggende figuren bestaat ook deze versie uit elementaire vormen die de kunstenaar uit één blok kalksteen heeft gehakt, het favoriete materiaal van Wotruba. Door de langgerektheid van de figuur komt de nadruk te liggen op de lange zijden, die de indruk wekken het vooraanzicht te vormen. De kopse kanten van het beeld lijken minder belangrijk. Door deze opbouw krijgt het beeld een landschappelijk aanzien. Het werk is gemaakt in opdracht van gemeente Rotterdam en in 1971 geschonken door de Thyssen-Bornemisza Group naar aanleiding van haar vijftigjarig bestaan.

 

OVER DE KUNSTENAAR
Fritz Wotruba (Wenen, 1907-1975) geldt als een van de belangrijkste beeldhouwers van de avant-garde. Kort na de Tweede Wereldoorlog heeft hij verschillende tentoonstellingen in belangrijke musea en manifestaties, waaronder de Biënnale van Venetië (1948) en Documenta (1959) in Kassel. Vanaf 1946 stimuleert de wederopbouwbeweging een keerpunt in zijn werk en gaat hij steeds monumentaler en abstracter werken. Vanaf de jaren 1960 laat Wotruba de menselijke figuur steeds meer los en gaat hij ook groter en meer in relatie tot architectuur werken. Liggende figuur is wat dat betreft niet perse representatief voor zijn stijl uit die tijd, en sluit meer aan bij de werken die hij in de jaren 1950 maakte.