Two Turning Vertical Rectangles (1971) George Rickey

Over het kunstwerk

George Rickey maakte kinetische kunst: kunst met bewegende onderdelen. Maar liefst twee van deze bewegende sculpturen staan in de binnenstad van Rotterdam. Het bekende werk Two Turning Vertical Rectables op het Binnenwegplein is er één van. Rickey raakte gefascineerd door constructivistische beeldhouwkunst, een stroming waarbij constructie de hoofdrol speelt. Rickey was ook geïnteresseerd in kunst van De Stijl en het Bauhaus. In de jaren vijftig maakten deze kunstenaars roestvrij stalen constructies, waarin vlakke en lineaire onderdelen werden afgewisseld. In de jaren zestig bouwde Rickey zijn beelden op uit vormen die hij telkens herhaalde. Two Turning Vertical Rectangles bestaat uit twee identieke massieve vlakke delen en is tekenend voor zijn manier van werken eind jaren zestig. Rickey werd in 1964 gevraagd door de commissie Stadsverfraaiing een alternatief te ontwerpen voor de fontein op het Hofplein. Deze constructie zou twintig meter hoog worden met acht identieke bewegende vlakke elementen, terwijl een kinetisch object het geheel bekroonde. Het werd uiteindelijk niet uitgevoerd, omdat de nieuwe fundering van de fontein te duur zou worden.

In 1969 exposeerde hij in Museum Boijmans Van Beuningen, waarop een schaalmodel van dit ontwerp te zien was. Het ontwerp werd afgewezen door het college van B&W, maar de winkeliersvereniging Stichting Binnenwegplein besloot in 1970 de stad ter gelegenheid van het nieuwe Binnenwegplein een kunstwerk aan te bieden en men nodigde Rickey uit om een beeld te realiseren. Two Turning Vertical Rectangles werd op 7 mei 1971 onthuld.

Het werk is een geliefde blikvanger geworden op het Binnenwegplein, waar het in 2012 tijdelijk verdween wegens herinrichting van het plein. Door verhoging van de nieuwe bestrating kon het beeld niet herplaatst worden, want de metalen platen zouden mogelijk mensen kunnen raken. Tevens was de windval op het plein door nieuwe hoogbouw veranderd, waardoor het kinetische werk niet veilig meer functioneerde. Na onderzoek werd de oplossing gevonden in het verhogen van de paal en het verzwaren van de bladen. Sinds april 2015 was het werk weer te bewonderen in het centrum van de stad, maar helaas voor korte duur. Eind november raakten de vleugels door onbekende oorzaak ernstig beschadigd en moesten ze wederom verwijderd worden. Er wordt onderzocht wat er gebeurd is en of de sculptuur hersteld kan worden.

Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam

lees meer
Over de kunstenaar

George Rickey (South Bend (Indiana), 1907 – Saint Paul (Minnesota), 2002) was een Amerikaans beeldhouwer, bekend om zijn kinetische sculpturen. Hij studeerde in Engeland en Parijs en reisde door Europa. Terug in de Verenigde Staten begon hij in de jaren vijftig zijn aandacht te verleggen van schilderen naar beeldhouwen. Zijn liefde voor techniek combineerde hij met kubisme en met mobielvormen als van Calder. De metalen delen van zijn beelden bewogen bij de minste bewegingen van de wind. Hij geldt als een belangrijke vertegenwoordiger van het neo-constructivisme.

lees meer