Over het kunstwerk
Kunstenaar Jan Schoonhoven heeft niet veel werken in de openbare ruimte gemaakt en dit titelloze werk wordt helaas niet genoemd in zijn monografieën, maar dit gevelreliëf lijkt sterk op het keramische wandwerk wat hij in 1963 maakte voor de Juliana school te Delft. Het werk is vergelijkbaar in compositie en beeldtaal. De vormen die Jan Schoonhoven voor deze gevel uit chamotteklei boetseerde, doen denken aan de schilderingen die de vroege mens in de prehistorie aanbracht in grotten. Hoewel de vormen abstract zijn, kun je met wat fantasie een dier met horens herkennen in het linkerfiguur en boogschutter in het rechterfiguur.
Lees meerLees minder
Over de kunstenaar
Jan Schoonhoven (Delft, 1914 – Delft, 1994) is een van de belangrijkste naoorlogse Nederlandse kunstenaars, museaal gelauwerd. Hij is van grote betekenis geweest als oprichter van de Nulgroep, die in de jaren zestig streefde naar een objectieve kunst via het uitwissen van de aanwezigheid van de kunstenaar als persoon. Met zijn monochrome geometrische reliëfs is hij vertegenwoordigd in landelijke en internationale museumcollecties.
Lees meerLees minder
Over het kunstwerk
Kunstenaar Jan Schoonhoven heeft niet veel werken in de openbare ruimte gemaakt en dit titelloze werk wordt helaas niet genoemd in zijn monografieën, maar dit gevelreliëf lijkt sterk op het keramische wandwerk wat hij in 1963 maakte voor de Juliana school te Delft. Het werk is vergelijkbaar in compositie en beeldtaal. De vormen die Jan Schoonhoven voor deze gevel uit chamotteklei boetseerde, doen denken aan de schilderingen die de vroege mens in de prehistorie aanbracht in grotten. Hoewel de vormen abstract zijn, kun je met wat fantasie een dier met horens herkennen in het linkerfiguur en boogschutter in het rechterfiguur.
Lees meerLees minder
Over de kunstenaar
Jan Schoonhoven (Delft, 1914 – Delft, 1994) is een van de belangrijkste naoorlogse Nederlandse kunstenaars, museaal gelauwerd. Hij is van grote betekenis geweest als oprichter van de Nulgroep, die in de jaren zestig streefde naar een objectieve kunst via het uitwissen van de aanwezigheid van de kunstenaar als persoon. Met zijn monochrome geometrische reliëfs is hij vertegenwoordigd in landelijke en internationale museumcollecties.
Lees meerLees minder