Beeldend kunstenaars Per Abramsen en Rob Maingay werkten een half jaar aan dit vier ton wegende illegale beeld. Op 15 april 1971 is het kunstwerk onthuld bij winkelcentrum Groot IJsselmonde en werd het geschonken aan de stadsbewoners. Abramsen en Maingay verspreidden zelf pamfletten bij omwonenden, want wachten op het oordeel van een gespecialiseerde gemeentelijke commissie werd door hen als tijdverspilling beschouwd. Gewoon maken die kunst, vonden zij. Zodoende plaatsten zij dit sculptuur van buizen en beton zonder toestemming voor het winkelcentrum. Het werk heet Baken. Het is een vreemd en onvergelijkbaar beeld, dat lijkt te worden omarmd door omwonenden. In de praktijk wordt het regelmatig gebruikt om op te zitten en met elkaar te praten.
Per Abramsen (Rotterdam, 1941 – Rotterdam, 2018) woonde en werkte in Rotterdam en Zuid-Frankrijk. Hij exposeerde in Marseille, Parijs, Philadelphia, New York, Basel, Chicago en in vele Nederlandse musea. Zijn werk bevindt zich in collecties van nationale en internationale musea. Abramsen werkt met een combinatie van geconstrueerde en organische vormen. Sinds 1990 werkt hij met schaduwen, geïnspireerd door het felle licht in Zuid-Frankrijk. Het samenspel van licht, vorm en schaduw is belangrijk in het werk van Abramsen. Hij heeft diverse werken in de openbare ruimte gemaakt. Hij nam deel aan verschillende culturele commissies en besturen in Rotterdam en was voorzitter van de Beroepsvereniging Beeldende Kunstenaars (BBK). Als kunstenaar is hij verbonden aan galerie RAM, waar hij in 2001 ook het interieur voor ontwierp.
Rob Maingay (Semarang, 1939 – Rotterdam, 2016) was een Nederlandse beeldhouwer, architect en meubelontwerper. Hij werd geboren in Semarang op Midden-Java in voormalig Nederlands-Indië en studeerde aan de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen in Rotterdam. In 1967 kreeg hij een eerste prijs voor zijn beeldhouwkunst. Vanaf 1969 was hij als beeldhouwer actief in Rotterdam. Hij maakte een paar beelden voor de openbare ruimte in verschillende gemeentes, metalen abstract-geometrische objecten, spiralende of getrapte vormen. Hij maakte tot in de jaren negentig houten spiralende beelden en exposeert ook in galeries zulke golfbewegingen in hout en steen, onder andere bij Nouvelles Images in Den Haag. Maingay woonde en werkte in Rotterdam-Vreewijk.
Beeldend kunstenaars Per Abramsen en Rob Maingay werkten een half jaar aan dit vier ton wegende illegale beeld. Op 15 april 1971 is het kunstwerk onthuld bij winkelcentrum Groot IJsselmonde en werd het geschonken aan de stadsbewoners. Abramsen en Maingay verspreidden zelf pamfletten bij omwonenden, want wachten op het oordeel van een gespecialiseerde gemeentelijke commissie werd door hen als tijdverspilling beschouwd. Gewoon maken die kunst, vonden zij. Zodoende plaatsten zij dit sculptuur van buizen en beton zonder toestemming voor het winkelcentrum. Het werk heet Baken. Het is een vreemd en onvergelijkbaar beeld, dat lijkt te worden omarmd door omwonenden. In de praktijk wordt het regelmatig gebruikt om op te zitten en met elkaar te praten.
Per Abramsen (Rotterdam, 1941 – Rotterdam, 2018) woonde en werkte in Rotterdam en Zuid-Frankrijk. Hij exposeerde in Marseille, Parijs, Philadelphia, New York, Basel, Chicago en in vele Nederlandse musea. Zijn werk bevindt zich in collecties van nationale en internationale musea. Abramsen werkt met een combinatie van geconstrueerde en organische vormen. Sinds 1990 werkt hij met schaduwen, geïnspireerd door het felle licht in Zuid-Frankrijk. Het samenspel van licht, vorm en schaduw is belangrijk in het werk van Abramsen. Hij heeft diverse werken in de openbare ruimte gemaakt. Hij nam deel aan verschillende culturele commissies en besturen in Rotterdam en was voorzitter van de Beroepsvereniging Beeldende Kunstenaars (BBK). Als kunstenaar is hij verbonden aan galerie RAM, waar hij in 2001 ook het interieur voor ontwierp.
Rob Maingay (Semarang, 1939 – Rotterdam, 2016) was een Nederlandse beeldhouwer, architect en meubelontwerper. Hij werd geboren in Semarang op Midden-Java in voormalig Nederlands-Indië en studeerde aan de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen in Rotterdam. In 1967 kreeg hij een eerste prijs voor zijn beeldhouwkunst. Vanaf 1969 was hij als beeldhouwer actief in Rotterdam. Hij maakte een paar beelden voor de openbare ruimte in verschillende gemeentes, metalen abstract-geometrische objecten, spiralende of getrapte vormen. Hij maakte tot in de jaren negentig houten spiralende beelden en exposeert ook in galeries zulke golfbewegingen in hout en steen, onder andere bij Nouvelles Images in Den Haag. Maingay woonde en werkte in Rotterdam-Vreewijk.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo