In de jaren 1950 waren er plannen om het plein voor de Rotterdamse Noodschouwburg (1948) enige allure te geven. Een plan, bedacht door architect Rein Fledderus en beeldhouwer Willem Verbon, bestond uit een bijzondere bestrating met drie beeldengroepen te plaatsen die symbool stonden voor de verschillende kunsten in het programma van de Schouwburg: muziek, ballet en toneel. Het plan strandde wegens gebrek aan financiële middelen, maar tegen die tijd had Verbon al één beeld gereed, deze Danseres. Zij kreeg een plaats in de tuin van Museum Boijmans Van Beuningen. In de jaren 1990 is de Danseres herplaatst op de Jan Evertsenplaats. Op dit plantsoen, middenin het centrum is het beeld van Verbon goed gesitueerd; het beeld vormt en accentueert door zijn ligging een rustpunt in de stad. Het past binnen de stijl van de andere beelden in het centrum op de Lijnbaan en Oude Binnenweg.
Willem Verbon (Rotterdam, 1921 – aldaar, 2003) volgde lessen op de avond-academie in de jaren 1930. Direct na de Tweede Wereldoorlog kreeg Verbon de opdracht om een monument te maken ter ere van de Royal Air Force. Hij kreeg een postgraduate scholarschip aangeboden door de Britse regering en vertrok voor enkele jaren naar Londen. Begin jaren 1950 keerde Verbon terug naar Rotterdam, waar hij een atelier betrok in de Oranjeboomstraat. Zijn werk bestaat vooral uit figuratieve sculpturen, meestal historische figuren voorstellend. Verbon beeldhouwde diverse beelden en monumenten voor belangrijke Rotterdammers en leden van het Koningshuis. In de openbare ruimte van Rotterdam zijn veel kunstwerken van hem te vinden.
In de jaren 1950 waren er plannen om het plein voor de Rotterdamse Noodschouwburg (1948) enige allure te geven. Een plan, bedacht door architect Rein Fledderus en beeldhouwer Willem Verbon, bestond uit een bijzondere bestrating met drie beeldengroepen te plaatsen die symbool stonden voor de verschillende kunsten in het programma van de Schouwburg: muziek, ballet en toneel. Het plan strandde wegens gebrek aan financiële middelen, maar tegen die tijd had Verbon al één beeld gereed, deze Danseres. Zij kreeg een plaats in de tuin van Museum Boijmans Van Beuningen. In de jaren 1990 is de Danseres herplaatst op de Jan Evertsenplaats. Op dit plantsoen, middenin het centrum is het beeld van Verbon goed gesitueerd; het beeld vormt en accentueert door zijn ligging een rustpunt in de stad. Het past binnen de stijl van de andere beelden in het centrum op de Lijnbaan en Oude Binnenweg.
Willem Verbon (Rotterdam, 1921 – aldaar, 2003) volgde lessen op de avond-academie in de jaren 1930. Direct na de Tweede Wereldoorlog kreeg Verbon de opdracht om een monument te maken ter ere van de Royal Air Force. Hij kreeg een postgraduate scholarschip aangeboden door de Britse regering en vertrok voor enkele jaren naar Londen. Begin jaren 1950 keerde Verbon terug naar Rotterdam, waar hij een atelier betrok in de Oranjeboomstraat. Zijn werk bestaat vooral uit figuratieve sculpturen, meestal historische figuren voorstellend. Verbon beeldhouwde diverse beelden en monumenten voor belangrijke Rotterdammers en leden van het Koningshuis. In de openbare ruimte van Rotterdam zijn veel kunstwerken van hem te vinden.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo