Bij de nieuwbouw van de Multifunctionele Accomodatie (MFA) in Oud-Charlois werd voorgesteld ook beeldende kunst te betrekken bij de functionele afsluiting van het daarachter gelegen binnenterrein. Kunstenaar Kamiel Verschuren deed een voorstel voor de trappartij naar de lager gelegen binnentuin, de hellingbaan parallel aan de trap en een terras. Uitgangspunt was de paradoxale situatie dat als je iemand anders buitensluit, je eigenlijk jezelf opsluit. Om dit duidelijk te maken maakte Kamiel Verschuren een constructie die open gaat wanneer je deze sluit en sluit wanneer je deze open doet. Dit leidde tot een bijzonder hekwerk met een betonnen sluitsteen. Op de trappartij staan betonnen boomstronken van verschillende grootte. Deze verbeelden de overgang van een stedelijke omgeving naar de natuurlijke binnentuin. Het ontwerp is een interpretatie van ruimte, van de doorgaande beweging, van insluiten en uitsluiten zoals past bij de binnentuin die achter deze straat ligt.
Kamiel Verschuren (1968) is een interdisciplinair kunstenaar, die in Rotterdam woont en werkt. Zijn werk richt zich op het onderzoeken en uitbreiden van het concept en de existentiële ervaring van ruimte door middel van tekeningen, fotografie, (grafisch) ontwerpen, sculpturen, tekst- of geluidsinstallaties, architectonische of landschappelijke projecten, sociale acties en publieke evenementen.
Installatie van onderdelen in beton, ruimtelijke scheiding in een gebied als toegang tot een omsloten stadstuin
Materialen
Beton
Jaar
1998
Opdrachtgever
Gemeente Rotterdam
Werving/selectie
Op voordracht van CBK Rotterdam
Geldbron
Stadsvernieuwingsfonds
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Over het kunstwerk
Bij de nieuwbouw van de Multifunctionele Accomodatie (MFA) in Oud-Charlois werd voorgesteld ook beeldende kunst te betrekken bij de functionele afsluiting van het daarachter gelegen binnenterrein. Kunstenaar Kamiel Verschuren deed een voorstel voor de trappartij naar de lager gelegen binnentuin, de hellingbaan parallel aan de trap en een terras. Uitgangspunt was de paradoxale situatie dat als je iemand anders buitensluit, je eigenlijk jezelf opsluit. Om dit duidelijk te maken maakte Kamiel Verschuren een constructie die open gaat wanneer je deze sluit en sluit wanneer je deze open doet. Dit leidde tot een bijzonder hekwerk met een betonnen sluitsteen. Op de trappartij staan betonnen boomstronken van verschillende grootte. Deze verbeelden de overgang van een stedelijke omgeving naar de natuurlijke binnentuin. Het ontwerp is een interpretatie van ruimte, van de doorgaande beweging, van insluiten en uitsluiten zoals past bij de binnentuin die achter deze straat ligt.
Kamiel Verschuren (1968) is een interdisciplinair kunstenaar, die in Rotterdam woont en werkt. Zijn werk richt zich op het onderzoeken en uitbreiden van het concept en de existentiële ervaring van ruimte door middel van tekeningen, fotografie, (grafisch) ontwerpen, sculpturen, tekst- of geluidsinstallaties, architectonische of landschappelijke projecten, sociale acties en publieke evenementen.
Installatie van onderdelen in beton, ruimtelijke scheiding in een gebied als toegang tot een omsloten stadstuin
Materialen
Beton
Jaar
1998
Opdrachtgever
Gemeente Rotterdam
Werving/selectie
Op voordracht van CBK Rotterdam
Geldbron
Stadsvernieuwingsfonds
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Kamiel Verschuren -
De schaduw van het beeld (1998)
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo