In 1972 maakte de Rotterdamse kunstenaar Hans van der Plas een kunstwerk van drie witte bollen: abstracte vormen die opeengestapeld een zekere beweging uitdrukken. Het was een tijd waarin omgevingsvormgeving, toen vooral organische vormen in de kunst, een belangrijk middel was als reactie op de gebouwde – met name hoekige – architectuur. Dit kunstwerk met de titel De witte bollen beeldt de moleculen van bloedplasma uit. De kleur wit is gebruikt omdat doktoren witte jassen dragen. Dat maakt deze sculptuur organisch en tegelijk futuristisch: de witte bollen lijken te zweven op een grote satellietschotel. De witte bollen is gemaakt van polyester, dat geschikt is voor diverse weersomstandigheden maar niet eeuwig meegaat. Na verloop van tijd ging het materiaal kapot. ‘Het begon met een klein gaatje dat langzaam groter werd’, vertelt Peter Buisman in het tijdschrift Kaat begin 2011. Buisman is een betrokken bewoner in Ommoord, die in contact kwam met de erven en zich vervolgens ontfermde over het kunstwerk toen deze in erbarmelijke toestand verkeerde. De rechtmatige eigenaar kon niet opgespoord worden, en de deelgemeente en gemeente konden niet investeren in de restauratie van het polyester. Na overleg met BKOR heeft Buisman Stichting De Witte Bollen opgericht, die financiering regelde voor de restauratie. Tom Waakop Reijers, een kunstenaar die nog les heeft gehad van de inmiddels overleden maker van het beeld Hans van der Plas, restaureerde het werk. De huid en stalen bewapening zijn hersteld en voorzien van een brandvertragende laag. In tijdschrift Kaat is Peter Buisman geportretteerd als één van de nieuwe mecenassen: burgers die een beeld uit hun omgeving adopteren uit liefde voor kunst. De onthulling van het herstelde beeld werd gedaan door burgemeester Aboutaleb en vond plaats op 27 augustus 2011 voor cultureel centrum Romeynshof aan de Hendersonplaats te Rotterdam-Ommoord.
De Rotterdamse kunstenaar Hans van der Plas (Rotterdam, 1925 – Rotterdam, 1991) is een zoon van monumentaal kunstenaar Adriaan van der Plas. Hij doorliep de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten, waarna hij zich ontpopte tot een veelzijdig kunstenaar. Hij bekwaamde zich in verschillende technieken, voor vrij werk (gouaches, grafiek) en in opdracht. Zo maakte hij een aantal muurschilderingen, glas-in-betonramen en beelden, waarbij de jaren zeventig zijn meest productieve periode waren. Van der Plas koos Rotterdam veelvuldig als inspiratiebron.
In 1972 maakte de Rotterdamse kunstenaar Hans van der Plas een kunstwerk van drie witte bollen: abstracte vormen die opeengestapeld een zekere beweging uitdrukken. Het was een tijd waarin omgevingsvormgeving, toen vooral organische vormen in de kunst, een belangrijk middel was als reactie op de gebouwde – met name hoekige – architectuur. Dit kunstwerk met de titel De witte bollen beeldt de moleculen van bloedplasma uit. De kleur wit is gebruikt omdat doktoren witte jassen dragen. Dat maakt deze sculptuur organisch en tegelijk futuristisch: de witte bollen lijken te zweven op een grote satellietschotel. De witte bollen is gemaakt van polyester, dat geschikt is voor diverse weersomstandigheden maar niet eeuwig meegaat. Na verloop van tijd ging het materiaal kapot. ‘Het begon met een klein gaatje dat langzaam groter werd’, vertelt Peter Buisman in het tijdschrift Kaat begin 2011. Buisman is een betrokken bewoner in Ommoord, die in contact kwam met de erven en zich vervolgens ontfermde over het kunstwerk toen deze in erbarmelijke toestand verkeerde. De rechtmatige eigenaar kon niet opgespoord worden, en de deelgemeente en gemeente konden niet investeren in de restauratie van het polyester. Na overleg met BKOR heeft Buisman Stichting De Witte Bollen opgericht, die financiering regelde voor de restauratie. Tom Waakop Reijers, een kunstenaar die nog les heeft gehad van de inmiddels overleden maker van het beeld Hans van der Plas, restaureerde het werk. De huid en stalen bewapening zijn hersteld en voorzien van een brandvertragende laag. In tijdschrift Kaat is Peter Buisman geportretteerd als één van de nieuwe mecenassen: burgers die een beeld uit hun omgeving adopteren uit liefde voor kunst. De onthulling van het herstelde beeld werd gedaan door burgemeester Aboutaleb en vond plaats op 27 augustus 2011 voor cultureel centrum Romeynshof aan de Hendersonplaats te Rotterdam-Ommoord.
De Rotterdamse kunstenaar Hans van der Plas (Rotterdam, 1925 – Rotterdam, 1991) is een zoon van monumentaal kunstenaar Adriaan van der Plas. Hij doorliep de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten, waarna hij zich ontpopte tot een veelzijdig kunstenaar. Hij bekwaamde zich in verschillende technieken, voor vrij werk (gouaches, grafiek) en in opdracht. Zo maakte hij een aantal muurschilderingen, glas-in-betonramen en beelden, waarbij de jaren zeventig zijn meest productieve periode waren. Van der Plas koos Rotterdam veelvuldig als inspiratiebron.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo