MS Rottebocht 2 is een stalen beeld van de Rotterdamse kunstenaar Cor Kraat. Dit beeld is een vervolg op Kraats wandreliëf ui 1989 met dezelfde titel en onderwerp. Dit wandreliëf bevond zich op de kopse kant van Zwaanshals 114 op een pand dat nu gesloopt is. Vandaar dit beeld MS Rottebocht 2. Door middel van een dynamisch lijnenspel suggereert het beeld een schip in beweging: het motorschip (ms) vaart landinwaarts en staat symbool voor de vroegere verbinding van de Rotte met de Nieuwe Maas. Sinds de aanleg van de metro en station Churchillplein (tegenwoordig station Beurs) rond 1960 is er geen open verbinding meer met de Nieuwe Maas. Kraat heeft het beeld ontworpen ten tijde van de herinrichting van de Zaagmolenkade, die onder andere heeft geleid tot een wandelboulevard langs de Rotte: een hardhouten vlonder op een stalen constructie, die half op de kade ligt en half over het water hangt. In 2019 is het beeld op verzoek van de kunstenaar blauw geschilderd.
Cor Kraat (Rotterdam, 1946) volgde van 1965 tot 1971 een opleiding aan de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten. Van 1979 tot 1992 werkte Kraat in het kunstenaarscollectief Kunst & Vaarwerk met Hans Citroen en Willem van Drunen. Kunst & Vaarwerk legde zich toe op monumentale kunst in de stad. Tussen 1979 en 1983 was Cor Kraat docent zeefdrukken aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Kraat was ook medeoprichter van galerie Black Cat, van 1978 tot 1987 een galerie voor hedendaagse beeldende kunst aan de Mauritsweg.
MS Rottebocht 2 is een stalen beeld van de Rotterdamse kunstenaar Cor Kraat. Dit beeld is een vervolg op Kraats wandreliëf ui 1989 met dezelfde titel en onderwerp. Dit wandreliëf bevond zich op de kopse kant van Zwaanshals 114 op een pand dat nu gesloopt is. Vandaar dit beeld MS Rottebocht 2. Door middel van een dynamisch lijnenspel suggereert het beeld een schip in beweging: het motorschip (ms) vaart landinwaarts en staat symbool voor de vroegere verbinding van de Rotte met de Nieuwe Maas. Sinds de aanleg van de metro en station Churchillplein (tegenwoordig station Beurs) rond 1960 is er geen open verbinding meer met de Nieuwe Maas. Kraat heeft het beeld ontworpen ten tijde van de herinrichting van de Zaagmolenkade, die onder andere heeft geleid tot een wandelboulevard langs de Rotte: een hardhouten vlonder op een stalen constructie, die half op de kade ligt en half over het water hangt. In 2019 is het beeld op verzoek van de kunstenaar blauw geschilderd.
Cor Kraat (Rotterdam, 1946) volgde van 1965 tot 1971 een opleiding aan de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten. Van 1979 tot 1992 werkte Kraat in het kunstenaarscollectief Kunst & Vaarwerk met Hans Citroen en Willem van Drunen. Kunst & Vaarwerk legde zich toe op monumentale kunst in de stad. Tussen 1979 en 1983 was Cor Kraat docent zeefdrukken aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Kraat was ook medeoprichter van galerie Black Cat, van 1978 tot 1987 een galerie voor hedendaagse beeldende kunst aan de Mauritsweg.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo