Over het kunstwerk
Quill werd in 1973 in het Zuiderpark neergezet om zijn elegantie te doen uitkomen tegen de groene en natuurlijke omgeving. Het beeld werd als klimrek gebruikt, raakte overwoekerd en werd verwaarloosd. Vandaar dat het beeld in 1988 in het depot werd geplaatst voor restauratie. Quill betekent ‘ganzenveer’ en slaat op de fragiele gebogen vormen, waar het beeld uit bestaat. Het staat bewust niet op een sokkel, zodat het lijkt of de vormen organisch uit de grond komen. De arabeskvormen in het beeld zorgden voor een gracieus lijnenspel. Vanwege de internationale faam van kunstenaar Philip King en de schoonheid van het werk, is het beeld in 1996 en 1997 te zien geweest op internationale exposities in Parijs en Florence. November 2003 kreeg het werk weer een plaats in de openbare ruimte van Rotterdam aan de Parklaan, nabij de Veerhaven. In het voorjaar van 2007 werd het beeld weer teruggeplaatst in het opgeknapte Zuiderpark. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam
Lees meerLees minder
Over de kunstenaar
De Britse beeldhouwer Phillip King (Tunis, Tunesië, 1934 – Londen, 2021) studeerde eind jaren 1950 in Londen onder Anthony Caro en zou zich ontwikkelen tot een belangrijk abstract kunstenaar. In de jaren 1960 exposeerde hij met beelden van verschillende nieuwe materialen, zoals fiberglas en ook hout en leisteen. Hij exposeerde twee keer op Documenta in Kassel. Zijn beelden werden aangekocht door internationale musea. Ook het Kröller-Müller Museum heeft werk van King in de collectie. In de jaren 1970 verlegde King zijn aandacht meer naar beelden, die een relatie zoeken met het publiek.
Lees meerLees minder
Over het kunstwerk
Quill werd in 1973 in het Zuiderpark neergezet om zijn elegantie te doen uitkomen tegen de groene en natuurlijke omgeving. Het beeld werd als klimrek gebruikt, raakte overwoekerd en werd verwaarloosd. Vandaar dat het beeld in 1988 in het depot werd geplaatst voor restauratie. Quill betekent ‘ganzenveer’ en slaat op de fragiele gebogen vormen, waar het beeld uit bestaat. Het staat bewust niet op een sokkel, zodat het lijkt of de vormen organisch uit de grond komen. De arabeskvormen in het beeld zorgden voor een gracieus lijnenspel. Vanwege de internationale faam van kunstenaar Philip King en de schoonheid van het werk, is het beeld in 1996 en 1997 te zien geweest op internationale exposities in Parijs en Florence. November 2003 kreeg het werk weer een plaats in de openbare ruimte van Rotterdam aan de Parklaan, nabij de Veerhaven. In het voorjaar van 2007 werd het beeld weer teruggeplaatst in het opgeknapte Zuiderpark. Voor meer informatie: Sculpture International Rotterdam
Lees meerLees minder
Over de kunstenaar
De Britse beeldhouwer Phillip King (Tunis, Tunesië, 1934 – Londen, 2021) studeerde eind jaren 1950 in Londen onder Anthony Caro en zou zich ontwikkelen tot een belangrijk abstract kunstenaar. In de jaren 1960 exposeerde hij met beelden van verschillende nieuwe materialen, zoals fiberglas en ook hout en leisteen. Hij exposeerde twee keer op Documenta in Kassel. Zijn beelden werden aangekocht door internationale musea. Ook het Kröller-Müller Museum heeft werk van King in de collectie. In de jaren 1970 verlegde King zijn aandacht meer naar beelden, die een relatie zoeken met het publiek.
Lees meerLees minder