In 1955 maakte Carel Kneulman deze prachtige gevelsculptuur aan het Thalia Theater op de Kruiskade. Hij verbeeldde hier Thalia, de muze van de komedie – in de Griekse mythologie staat Thalia voor ‘bloeiende feestvreugde’. Kneulman is een getalenteerde beeldhouwer wiens expressieve beeldtaal een beetje doet denken aan Wessel Couzijn, die zich leende voor religieuze thema’s en voor monumenten als uitingen van vrijheid. Je herkent er nog zijn vroege jaren vijftig stijl in van een minne-achtige mensfiguur, dat overgaat in abstracties. Je kunt er een schip in zien en een vrouwenhoofd met een arm die richting ingang wijst. De plastiek kleurde in de loop der jaren groener door oxidatie. Het gevelreliëf is uitgevoerd bij een betonfabriek in Arnhem en in 24 betonnen platen gegoten. Omdat een massief kunstwerk tegen de gevel niet mogelijk was, heeft Kneulman het als een lijnenspel ontworpen, vrij naar de muze van de film. Het werk benadrukte de voormalige Thalia-bioscoop, als getuige van de grote uitgaanscultuur die in Rotterdam altijd zo bepalend is geweest. De bioscoop is inmiddels al geruime tijd een café.
Carel Kneulman (Amsterdam, 1915 – Darp, 2008) genoot zijn artistieke opleiding aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten Amsterdam en was als docent plastische vormgeving werkzaam aan de Gerrit Rietveld Academie. Hij was behalve beeldend kunstenaar ook zanger, dichter en graficus. In zijn beelden zocht hij naar een balans tussen figuratie en abstractie. In 1955 maakte hij de prachtige gevelsculptuur op het Thalia Theater op de Kruiskade in Rotterdam, wat gold als een eerbetoon aan de wederopbouw van de stad. Zijn bekendste beeld is wellicht Het Lieverdje (1960) op het Spui in Amsterdam, dat uitgroeide tot een trefpunt van Provo’s.
Groen reliëf van een boot, kop en handen op 24 zwarte gevelplaten
Materialen
Beton
Afmetingen
16 x 6 m
Jaar
1955
Opdrachtgever
Thalia - Tuschinski
Geldbron
Bouwbudget, betrof opdracht bij bouw
Eigenaar
Eigenaar vastgoed
Over het kunstwerk
In 1955 maakte Carel Kneulman deze prachtige gevelsculptuur aan het Thalia Theater op de Kruiskade. Hij verbeeldde hier Thalia, de muze van de komedie – in de Griekse mythologie staat Thalia voor ‘bloeiende feestvreugde’. Kneulman is een getalenteerde beeldhouwer wiens expressieve beeldtaal een beetje doet denken aan Wessel Couzijn, die zich leende voor religieuze thema’s en voor monumenten als uitingen van vrijheid. Je herkent er nog zijn vroege jaren vijftig stijl in van een minne-achtige mensfiguur, dat overgaat in abstracties. Je kunt er een schip in zien en een vrouwenhoofd met een arm die richting ingang wijst. De plastiek kleurde in de loop der jaren groener door oxidatie. Het gevelreliëf is uitgevoerd bij een betonfabriek in Arnhem en in 24 betonnen platen gegoten. Omdat een massief kunstwerk tegen de gevel niet mogelijk was, heeft Kneulman het als een lijnenspel ontworpen, vrij naar de muze van de film. Het werk benadrukte de voormalige Thalia-bioscoop, als getuige van de grote uitgaanscultuur die in Rotterdam altijd zo bepalend is geweest. De bioscoop is inmiddels al geruime tijd een café.
Carel Kneulman (Amsterdam, 1915 – Darp, 2008) genoot zijn artistieke opleiding aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten Amsterdam en was als docent plastische vormgeving werkzaam aan de Gerrit Rietveld Academie. Hij was behalve beeldend kunstenaar ook zanger, dichter en graficus. In zijn beelden zocht hij naar een balans tussen figuratie en abstractie. In 1955 maakte hij de prachtige gevelsculptuur op het Thalia Theater op de Kruiskade in Rotterdam, wat gold als een eerbetoon aan de wederopbouw van de stad. Zijn bekendste beeld is wellicht Het Lieverdje (1960) op het Spui in Amsterdam, dat uitgroeide tot een trefpunt van Provo’s.
Groen reliëf van een boot, kop en handen op 24 zwarte gevelplaten
Materialen
Beton
Afmetingen
16 x 6 m
Jaar
1955
Opdrachtgever
Thalia - Tuschinski
Geldbron
Bouwbudget, betrof opdracht bij bouw
Eigenaar
Eigenaar vastgoed
Carel Kneulman -
Thalia (1955)
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo