Over het kunstwerk
In 1950 opende op de Blaak 34 een bank van de Nederlandsche Handelsmaatschappij (NHM), in 1824 opgericht op initiatief van koning Willem I om de Nederlandse handel na de Franse tijd nieuw leven in te blazen. Dit bankgebouw is vlak na de oorlog ontworpen door de Rotterdamse architecten A.A. van Nieuwenhuyzen en Cornelis Elffers, want de voorganger van dit pand was tijdens het bombardement van mei 1940 zwaar beschadigd geraakt. Het gebouw is samen met de naastgelegen bankgebouwen van de Twentsche Bank (Blaak 28) en de voormalige Amsterdamsche Bank/Incassobank (Blaak 40) één van de eerste gebouwen die na de oorlog gerealiseerd zijn, want banken en verzekeraars waren de enige instellingen die voldoende geld hadden om zonder overheidssteun snel weer te bouwen. Deze drie panden vormen samen één ensemble, doordat ze op één rooilijn zijn geplaatst, dezelfde bouwhoogte hebben (24 m) en in kleur op elkaar afgestemd zijn. In 2010 kreeg het gebouw de status Rijksmonument. De entree is uitgerust met een verhoogd trapbordes, waarop aan de voorzijde een bronzen embleem van de NHM ontworpen door Nel Klaassen, is aangebracht. Links in de voorgevel bevindt zich nog een extra toegang door middel van twee bronzen deuren. Boven deze ingang zijn twee gebeeldhouwde vrouwen geplaatst, die waarheid en trouw symboliseren. De vrouw links houdt een sleutel in haar handen (waarheid) en de vrouw rechts draagt een kleine hond op haar onderarm. De beelden zijn gemaakt door Hank Hans, die vaker met Cornelis Elffers samenwerkte. De beelden zijn dus waarschijnlijk in nauw overleg ontstaan en ze markeren op een klassieke manier de ingang in een uitgebalanceerd samenspel met de stenen ornamenten en zuilen als dragers. Boven een zijingang van dit gebouw in de Posthoornstraat is nog een gelddrager en sleutelbewaarder te vinden van beeldhouwer Hans Petri.
Lees meerLees minder
Over de kunstenaar
Beeldhouwer Johanna Hendrika (roepnaam Hank, Hanke, Anke) Hans (Den Haag, 1919 – Rotterdam, 2015) is al voor de oorlog opgeleid aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam. In 1940 verhuisde ze naar Amsterdam, waar ze de Rijksacademie doorliep en les kreeg van beeldhouwer Jan Bronner. In 1945 keerde zij terug naar de havenstad, waar zij haar bekendste beeld Sterker door strijd maakte. Het 3,5 meter hoge marmeren werk staat in de hal van het stadhuis aan de Coolsingel en is een geschenk van Koningin Wilhelmina aan de stad Rotterdam. In de wederopbouwperiode werkte Hans ook veel in opdracht voor architecten als Kees Elffers en Joost Boks aan gevelstenen en reliëfs. Ook buiten Rotterdam vervaardigde zij diverse kunstwerken voor scholen en maakte zij penningen en medailles voor bijvoorbeeld de Rotterdamse Kunststichting en de Boekenweek. Hank Hans woonde in Kralingen en was tot op een hoge leeftijd nog actief als kunstenaar. Ze schilderde en maakte aquarellen. In haar oeuvre staat de mens centraal, maar ook de natuur is een belangrijke inspiratiebron.
Lees meerLees minder
Over het kunstwerk
In 1950 opende op de Blaak 34 een bank van de Nederlandsche Handelsmaatschappij (NHM), in 1824 opgericht op initiatief van koning Willem I om de Nederlandse handel na de Franse tijd nieuw leven in te blazen. Dit bankgebouw is vlak na de oorlog ontworpen door de Rotterdamse architecten A.A. van Nieuwenhuyzen en Cornelis Elffers, want de voorganger van dit pand was tijdens het bombardement van mei 1940 zwaar beschadigd geraakt. Het gebouw is samen met de naastgelegen bankgebouwen van de Twentsche Bank (Blaak 28) en de voormalige Amsterdamsche Bank/Incassobank (Blaak 40) één van de eerste gebouwen die na de oorlog gerealiseerd zijn, want banken en verzekeraars waren de enige instellingen die voldoende geld hadden om zonder overheidssteun snel weer te bouwen. Deze drie panden vormen samen één ensemble, doordat ze op één rooilijn zijn geplaatst, dezelfde bouwhoogte hebben (24 m) en in kleur op elkaar afgestemd zijn. In 2010 kreeg het gebouw de status Rijksmonument. De entree is uitgerust met een verhoogd trapbordes, waarop aan de voorzijde een bronzen embleem van de NHM ontworpen door Nel Klaassen, is aangebracht. Links in de voorgevel bevindt zich nog een extra toegang door middel van twee bronzen deuren. Boven deze ingang zijn twee gebeeldhouwde vrouwen geplaatst, die waarheid en trouw symboliseren. De vrouw links houdt een sleutel in haar handen (waarheid) en de vrouw rechts draagt een kleine hond op haar onderarm. De beelden zijn gemaakt door Hank Hans, die vaker met Cornelis Elffers samenwerkte. De beelden zijn dus waarschijnlijk in nauw overleg ontstaan en ze markeren op een klassieke manier de ingang in een uitgebalanceerd samenspel met de stenen ornamenten en zuilen als dragers. Boven een zijingang van dit gebouw in de Posthoornstraat is nog een gelddrager en sleutelbewaarder te vinden van beeldhouwer Hans Petri.
Lees meerLees minder
Over de kunstenaar
Beeldhouwer Johanna Hendrika (roepnaam Hank, Hanke, Anke) Hans (Den Haag, 1919 – Rotterdam, 2015) is al voor de oorlog opgeleid aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam. In 1940 verhuisde ze naar Amsterdam, waar ze de Rijksacademie doorliep en les kreeg van beeldhouwer Jan Bronner. In 1945 keerde zij terug naar de havenstad, waar zij haar bekendste beeld Sterker door strijd maakte. Het 3,5 meter hoge marmeren werk staat in de hal van het stadhuis aan de Coolsingel en is een geschenk van Koningin Wilhelmina aan de stad Rotterdam. In de wederopbouwperiode werkte Hans ook veel in opdracht voor architecten als Kees Elffers en Joost Boks aan gevelstenen en reliëfs. Ook buiten Rotterdam vervaardigde zij diverse kunstwerken voor scholen en maakte zij penningen en medailles voor bijvoorbeeld de Rotterdamse Kunststichting en de Boekenweek. Hank Hans woonde in Kralingen en was tot op een hoge leeftijd nog actief als kunstenaar. Ze schilderde en maakte aquarellen. In haar oeuvre staat de mens centraal, maar ook de natuur is een belangrijke inspiratiebron.
Lees meerLees minder