Iedereen is dood behalve wij (2020) Ben Zegers

Otto Snoek
Over het kunstwerk

Vrijdag 18 september 2020 werd het kunstwerk Iedereen is dood behalve wij van beeldend kunstenaar Ben Zegers onthuld. Het tweedelige werk bevindt zich op de kruising van de Binnenrotte en Hoogstraat. Dit is de plek waar de ‘Dam in de Rotte’ zich bevond en waar Rotterdam dus haar oorsprong vond. Het beeld bestaat uit twee elegant gedraaide voeten, die op afstand van elkaar staan. De voeten verwijzen naar het ontstaan van de stad, maar ook naar de aloude functie van deze plek als markt. De twee beelden staan in dialoog met elkaar, zoals een klant en een koopman. Ook verwijst het naar de voetstappen van de eerste Rotterdammers. De positie van de twee voeten ten opzichte van elkaar is ontleend aan het danseresje van kunstenaar Edgar Degas uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Het project startte in 1991 toen bij de aanleg van de Willemsspoortunnel onder de Binnenrotte de dam in de Rotte en de oudste houten sluis in de dam uit 1270 werden onderzocht. Ook werden er huizen van de eerste bewoners op de dam onderzocht. Snel na deze archeologische vondst ontstonden er plannen om deze plek met een kunstwerk te markeren. In 1993 jaar zette het burgerinitiatief Comité Rotte-Dam zich in voor een grotere herkenbaarheid van de dam in de Rotte als plek waar Rotterdam is ontstaan. Datzelfde jaar werd een voorstel van de gemeenteraad aangenomen om die plek aan te duiden met een kunstwerk. In 2007 werd er budget beschikbaar gesteld voor een kunstwerk als onderdeel van de herinrichting van de Binnenrotte, waarna in 2010 de locatie werd vastgesteld. De keuze voor kunstenaar Ben Zegers werd gemaakt in 2015 door een selectiecommissie bestaande uit vertegenwoordigers van Stadsontwikkeling en Sculpture International Rotterdam. Eind 2019 werd de vergunning voor de plaatsing van het werk afgegeven en werd er gestart met de productie van de twee beelden. De aluminium voeten wegen zo’n 2000 kilo per stuk en het metaal is op verschillende manieren afgewerkt. De opgeheven hak en de draaiing van de voeten versterken de ruimtelijkheid van het kunstwerk en geven het een beweeglijke uitstraling, die past bij de dynamiek van de markt en de stad. De titel Iedereen is dood behalve wij is voor de kunstenaar een broodnuchtere en feitelijke constatering; een statement waarmee heden, verleden en toekomst met elkaar worden verbonden en die een onophoudelijke oproep is aan de stad en zijn bewoners om er te allen tijde samen iets van te maken.

lees meer
Over de kunstenaar

Ben Zegers (Utrecht, 1962) volgde zijn opleiding aan de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost, waarna hij een werkperiode bij de Ateliers ’63 doorbracht. In 1988 vestigde hij zich in Rotterdam en in 1993 kreeg hij een solotentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen. In zijn werk verstoort hij de maat van de dingen, maakt alles dat maatvast is juist maatloos en alles wat diepte heeft juist plat of andersom. Zijn beelden ontstaan uit knipsels of gefotografeerde maquettes van bekende taferelen. Het zijn beelden die onderweg zijn naar hun bestemming, niet te duiden door hun onophoudelijke spel met herkenbaarheid, proportie, functie en betekenis. Zegers heeft meerdere werken voor de openbare ruimte van Rotterdam gerealiseerd. Zijn werk bevindt zich onder meer in collecties van Museum Boijmans Van Beuningen, Haags Gemeentemuseum en de Caldic Collectie. Tevens is hij lid van het College van Bestuur van de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Zegers woont en werkt in Rotterdam.

lees meer