Zonder titel (1960) Bob Zijlmans

BKOR archief
Over het kunstwerk

De Sint Bavokerk is ontworpen door architect H.N.M. Nefkens (1918-2018) en heeft meerdere kunstwerken van de Rotterdamse kunstenaar Bob Zijlmans. Naast de entree zit het gevelmozaïek Sint Bavo, maar ook de gehele zuidgevel is een werk van Zijlmans. Deze glas-in-betonwand lijkt een van zijn meest grote opdrachten te zijn geweest, waarin hij de katholieke iconografie volgt. Vanaf de buitenzijde is het niet heel goed zichtbaar, maar het werk is vooral bedoeld om van binnenuit gezien te worden. Van links naar rechts is er in het gekleurde glas te zien: Het Laatste Avondmaal, het Lijden van Christus (het kruis met daaromheen afbeeldingen van de Hof van Olijven, de handwassing van Pilatus, de gesel, doornenkroon en spijkers, de mantel, de dobbelstenen en de kraaiende haan) en de Opstanding in de vorm van een herrijzende Phoenix. In het naoorlogse Rotterdam had de Phoenix (ofwel Vuurvogel) een extra betekenis gekregen als symbool van de wederopbouw. Zijlmans heeft de kunsttoepassingen voor deze kerk als geheel opgevat. Als katholiek kunstenaar schaarde hij zich in kerkelijke beeldtradities en iconografie. De Sint Bavokerk heeft in 2019 de status van Rijksmonument gekregen. Als gesamtkunstwerk, architectuur met beeldende kunst, is deze kerk een mooie herinnering aan de tijd waarin Pendrecht werd gevormd.

lees meer
Over de kunstenaar

Marinus (roepnaam Bob) Zijlmans (Rotterdam, 1918 – aldaar, 1992) groeide op in een katholiek gezin. Hij doorliep de kunstacademie van Antwerpen als leerling van Constant Permeke, en ook de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. Na de oorlog maakte Zijlmans veel reizen en woonde hij een paar jaar in Engeland en Indonesië. Daarna ontwikkelde hij zich tot schilder en monumentaal kunstenaar. Hij maakte onder meer mozaïeken, glas-in-betonwanden, (glas)schilderkunst en sculpturen. De menselijke figuur was een constante factor in zijn werk. Zijlmans werkte voornamelijk in opdracht in Rotterdam en hij was lid van de Algemene Katholieke Kunstenaarsvereniging (AKKV). Medio 1950-1960 haalt Zijlmans veel pers met zijn schilderijen en tekeningen van mensfiguren, verwant aan de stilte in het werk van Dolf Henkes. In de jaren 1970 doet hij mee aan een groepstentoonstelling in De Doelen.

lees meer