In 2023 werden met de komst van Moments Contained (van kunstenaar Thomas J Price) en het Razziamonument (van kunstenaar Anne Wenzel) verlangens en emoties die in Rotterdam en daarbuiten leven op een indringende manier tastbaar gemaakt. Representatie, verwerking van verborgen leed, het toe-eigenen van een plek in de stad. Dit blijven belangrijke thema’s die ook bij toekomstige kunstprojecten in de openbare ruimte een rol spelen. Hoe werken kunstenaars daaraan? Wat is de magie van een beeld? Het maakproces van het Razziamonument werd door de jaren heen via een opdracht van BKOR in beeld gebracht door fotograaf Lotte Stekelenburg. Omdat dit project een particulier initiatief betrof moest een flinke funding op touw gezet worden. De initiatiefnemers wilden daarom vanaf het prille begin over het ontwerp van het kunstwerk communiceren. Dit is vrij ongebruikelijk, maar onder regie van Anne Wenzel werden zorgvuldig foto’s geselecteerd om genoeg inzicht in de status van de monumentale, ambachtelijk beelden te kunnen bieden – zonder alles prijs te geven. Anne Wenzel: ‘Lotte heeft het technisch uitdagende proces op momenten inzichtelijk gemaakt. Haar foto’s geven vooral ook een gezicht aan al die mensen die achter de schermen zo hard aan dit bijzondere beeld gewerkt hebben.’ Ondanks de foto’s kunnen we ons als toeschouwer blijven afvragen hoe het nou écht zit met die techniek. We bewonderen mensenhanden die vormen maken, assistenten die hoog op trappen staan en kilo’s klei bewerken, de kunstenaar oog in oog met haar beeld en denken: wauw dit is heel stoer, dit wordt goed! Maar begrijpen we nou echt hoe het zit? En is dat nodig? Niet echt, en dat is de magie van de foto’s van Lotte Stekelenburg.
~ Marjolijn van der Meijden, senior projectleider BKOR