Datum: vrijdag 25 maart 2022
Aanvang: 15.30 uur
Inloop via de hoofdentree Grote Zaal van de Doelen, Schouwburgplein 50


Op vrijdag 25 maart wordt de muurschildering ‘Zonder titel’ uit 1961, die de Rotterdamse kunstenaar Louis van Roode (1914-1964) maakte voor het voormalige Dijkzigt ziekenhuis, feestelijk onthuld in de Doelen. Het kunstwerk werd in opdracht van BKOR gered van de sloop en is van nu af aan te bewonderen in de foyer van de Willem Burgerzaal.

In verband met de sloop van het Dijkzigt ziekenhuis werd BKOR gevraagd te adviseren over enkele gebouwgebonden kunstwerken. Daaruit bleek dat de muurschildering van Van Roode een sleutelwerk binnen zijn oeuvre is: onvervangbaar en onmisbaar.

De wandschildering is na een intensief onderzoekstraject door restaurator en frescoschilder Annelies Toebes via een speciale techniek van de oorspronkelijke muur gehaald en geretoucheerd. Door middel van strappo werd het werk op tien panelen overgezet. Architect Dimitri Kruithof kreeg opdracht voor het ontwerpen van het bevestigingssysteem en de montage aan de wand in de foyer. Filmmaker Christiaan van Schermbeek documenteerde het project van begin tot eind. Hij interviewde verschillende sleutelfiguren over hun visie op het werk van Van Roode én het belang van het behoud van wederopbouwkunst. Zijn film De tijdreis van Louis van Roode, een tweede leven voor wederopbouwkunst (in opdracht van Moois Cinematics en CBK Rotterdam) gaat in première na een inleiding van kunsthistoricus en journalist Sandra Smets. De vertoning wordt opgevolgd door een gesprek met Siebe Thissen (voormalig hoofd BKOR), Woody van Amen (beeldend kunstenaar) en Janneke Staarink (directeur de Doelen) onder leiding van Dore van Duivenbode. Daarna wordt het kunstwerk gepresenteerd.

Directeur Janneke Staarink: “We zijn ontzettend trots dat de Doelen dit kunstwerk van Van Roode aan haar kunstcollectie mag toevoegen en op deze manier bijdraagt aan het behouden van bijzonder erfgoed. De muurschildering wordt onderdeel van de nieuwe kunstroute van de Doelen, waarin naast prachtige naoorlogse werken ook werk van hedendaagse kunstenaars te bewonderen zal zijn.”

BKOR projectleider Marjolijn van der Meijden: “Met het behouden én revitaliseren van de muurschildering van Louis van Roode in opdracht van BKOR en de herplaatsing in de Doelen geven beide partijen een duidelijk signaal hoe om te gaan met naoorlogs erfgoed. Het is een prachtig en hoopvol voorbeeld voor andere partijen die beslissingen moeten nemen over de toekomst ervan.”

Programma
15.30 | inloop via hoofdentree Grote Zaal
16.00 | ontvangst in Van Cappellen Zaal
16.10 | introductie door Sandra Smets
16.25 | première film De tijdreis van Louis van Roode, een tweede leven voor wederopbouwkunst
17.00 | talk met Siebe Thissen, Woody van Amen en Janneke Staarink
17.25 | onthulling en proosten met dj Benjamin Herman
19.00 | einde programma

Over Louis van Roode
Louis van Roode is één van de meest prominente kunstenaars van de wederopbouwperiode in Rotterdam. Hij vervaardigde vele muurschilderingen en mozaïeken in en aan gebouwen die een eigen verhaal vertellen over natuur, cultuur, de mens en de kosmos. Dit alles onder invloed van de moderniteit van het naoorlogse Rotterdam. In de stad zijn meerdere werken van zijn hand te zien, zoals het mozaïek De reis van Erasmus (1954) aan de Coolsingel of de 57 meter hoge glas-in-betongevel van het voormalige Stationspostkantoor uit 1959. Zijn laatste muurschildering maakte hij in opdracht van het gemeentelijke Dijkzigt ziekenhuis. Op 6 maart 1960 zegt de kunstenaar over zijn abstracte wandschildering: “Dit is het idee erachter: de vertakkingen drukken een associatie met de natuur uit, maar symboliseren ook eenheid – precies zoals de verschillende afdelingen van een ziekenhuis met elkaar samenwerken. Maar het ontwerp is summier omdat het om de wandschildering zélf gaat. Ik wil niet al teveel plannen en filosoferen om de schildering juist fris en spontaan op de muur te kunnen zetten”.

Kunstcollectie de Doelen
De Doelen heeft een aanzienlijke (naoorlogse) kunstcollectie, waaronder het onlangs gerestaureerde beeld Curved Form (1961) van de wereldberoemde Engelse kunstenaar Barbara Hepworth (1903-1972). Op 8 maart 2022, Internationale Vrouwendag, werd de foyer waar het beeld staat, omgedoopt tot de Barbara Hepworth Foyer.