Achter dit zo harmonieus uitziende portret gaat een heel avontuur schuil. Kunstenaar Louis van Roode maakte dit werk in 1951 toen hij net terug was uit Afrika en terugblikte op zijn reis aldaar. Op uitnodiging van de Rotterdamse architect Herman Haan had hij deel uitgemaakt van een reisgezelschap dat door de Sahara trok. Van Roode was specifiek gevraagd om rotstekeningen te reproduceren. De reis zou een avontuur worden, want het reisgezelschap werd geplaagd door autopech, dysenterie en malaria. Maar ze gingen door. Ze trokken langs legerposten van het vreemdelingenlegioen onder begeleiding van een gewapende escorte met als doel om het volk van de Dogon op te zoeken in Mali. Van Roode raakte diep onder de indruk van alles wat hij zag en maakte talloze schetsen van mensen, oases, nederzettingen, steden en landschappen. Terug in Rotterdam werkte hij een aantal portretten uit zoals deze: een lithografie van 45 cm hoog met een portret van een Afrikaanse jongen. Het portret is aangebracht in een ornamentlijst op de Brede Hilledijk, de straat waar Van Roode zelf opgroeide. Deze muurschildering is in 2016 door Atelier Mineur postuum uitgevoerd met goedkeuring van de dochter van Van Roode. Het stelt een jongen voor die je in de ogen kunt kijken, een volledig gezicht, realistisch, maar ook gestileerd en met onwerkelijke kleuren (blauw, de meest spirituele kleur die er is) waardoor je het gezicht ook kunt zien als een uiting van iets anders, iets niet tastbaars, een gevoel, een gedachtewereld. De combinatie met de bloem versterkt dat: hij is één met de natuur, een plek waar je de aanwezigheid van spiritualiteit zou kunnen zoeken en voelen. Zelden werkte Van Roode echt abstract, omdat hij altijd de wereld om ons heen wilde duiden. Maar om dat te doen, om te laten zien dat er méér was dan de zichtbare wereld, koos hij ook voor abstracte combinaties van energie en kosmische vormen. In de zomer van 2017 werd dit werk en acht andere schilderingen in ornamentlijsten, met daarin gerestaureerde en nieuwe kunstwerken in de Rotterdamse wijk Katendrecht, opgeleverd. Zij zijn gerealiseerd in het project Kaapse kleur, een samenwerking van Verhalenhuis Belvédère en BKOR.
De Rotterdamse kunstenaar Louis van Roode (Delft, 1914 – Rotterdam, 1964) werkte tijdens de Wederopbouwperiode veel in opdracht voor de nieuwe architectuur. Hij vervaardigde vele muurschilderingen en mozaïeken, die de moderne bouwkunst sierden, maar die ook een eigen verhaal vertelden over natuur, cultuur, de mens en de kosmos. Grote werken van zijn hand zijn bewaard gebleven in Rotterdam, maar ook in Vlissingen, Eindhoven en Den Haag. Hij is met recht één van de grootste wandkunstenaars van zijn tijd te noemen.
Woonstad Rotterdam, crowdfunding en werving door bewoners, Opzoomer Mee, Verhalenhuis Belvédère, Job Dura Fonds, Bevordering van Volkskracht, Elise Mathilde Fonds, Erasmusstichting, Verzameling van Wijngaarden-Boot, Deltaport Donatiefonds
Eigenaar
Eigenaar vastgoed
Over het kunstwerk
Achter dit zo harmonieus uitziende portret gaat een heel avontuur schuil. Kunstenaar Louis van Roode maakte dit werk in 1951 toen hij net terug was uit Afrika en terugblikte op zijn reis aldaar. Op uitnodiging van de Rotterdamse architect Herman Haan had hij deel uitgemaakt van een reisgezelschap dat door de Sahara trok. Van Roode was specifiek gevraagd om rotstekeningen te reproduceren. De reis zou een avontuur worden, want het reisgezelschap werd geplaagd door autopech, dysenterie en malaria. Maar ze gingen door. Ze trokken langs legerposten van het vreemdelingenlegioen onder begeleiding van een gewapende escorte met als doel om het volk van de Dogon op te zoeken in Mali. Van Roode raakte diep onder de indruk van alles wat hij zag en maakte talloze schetsen van mensen, oases, nederzettingen, steden en landschappen. Terug in Rotterdam werkte hij een aantal portretten uit zoals deze: een lithografie van 45 cm hoog met een portret van een Afrikaanse jongen. Het portret is aangebracht in een ornamentlijst op de Brede Hilledijk, de straat waar Van Roode zelf opgroeide. Deze muurschildering is in 2016 door Atelier Mineur postuum uitgevoerd met goedkeuring van de dochter van Van Roode. Het stelt een jongen voor die je in de ogen kunt kijken, een volledig gezicht, realistisch, maar ook gestileerd en met onwerkelijke kleuren (blauw, de meest spirituele kleur die er is) waardoor je het gezicht ook kunt zien als een uiting van iets anders, iets niet tastbaars, een gevoel, een gedachtewereld. De combinatie met de bloem versterkt dat: hij is één met de natuur, een plek waar je de aanwezigheid van spiritualiteit zou kunnen zoeken en voelen. Zelden werkte Van Roode echt abstract, omdat hij altijd de wereld om ons heen wilde duiden. Maar om dat te doen, om te laten zien dat er méér was dan de zichtbare wereld, koos hij ook voor abstracte combinaties van energie en kosmische vormen. In de zomer van 2017 werd dit werk en acht andere schilderingen in ornamentlijsten, met daarin gerestaureerde en nieuwe kunstwerken in de Rotterdamse wijk Katendrecht, opgeleverd. Zij zijn gerealiseerd in het project Kaapse kleur, een samenwerking van Verhalenhuis Belvédère en BKOR.
De Rotterdamse kunstenaar Louis van Roode (Delft, 1914 – Rotterdam, 1964) werkte tijdens de Wederopbouwperiode veel in opdracht voor de nieuwe architectuur. Hij vervaardigde vele muurschilderingen en mozaïeken, die de moderne bouwkunst sierden, maar die ook een eigen verhaal vertelden over natuur, cultuur, de mens en de kosmos. Grote werken van zijn hand zijn bewaard gebleven in Rotterdam, maar ook in Vlissingen, Eindhoven en Den Haag. Hij is met recht één van de grootste wandkunstenaars van zijn tijd te noemen.
Woonstad Rotterdam, crowdfunding en werving door bewoners, Opzoomer Mee, Verhalenhuis Belvédère, Job Dura Fonds, Bevordering van Volkskracht, Elise Mathilde Fonds, Erasmusstichting, Verzameling van Wijngaarden-Boot, Deltaport Donatiefonds
Eigenaar
Eigenaar vastgoed
Louis van Roode -
Zonder titel (2016)
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo