Nieuwe muurschildering van Anuli Croon in de Zwarte Paardenstraat

Otto Snoek

Op woensdag 22 april leverde CBK Rotterdam een grote nieuwe muurschildering van Anuli Croon op in de Zwarte Paardenstraat. Dit werk is tot stand gekomen op initiatief van opbouwwerker Ed de Meyer. Aan de overkant van de nieuwe schildering bevindt zich El Trotamundos, een werk van de Chileense muralist Kata Núñez. Anuli Croon reageert met haar werk op deze muurschildering: zij plaatste de paarden op afstand en evenals in het symbolische kunstwerk van Núñez, lijkt ook Croon te spelen met het thema solidariteit. Cool heeft het werk meer dan hartelijk welkom geheten. De coronacrisis kon de Zwarte Paardenstraat er niet van weerhouden om de komst van deze grote en kleurrijke schildering te vieren. Nadat het werk af was, vierde een groot deel van de straat mee vanaf hun balkon en achter de open ramen.

Een korte voorgeschiedenis
Vorig jaar besloot CBK Rotterdam in te gaan op het initiatief van Cool aan de Gang (Ed de Meyer) om de verwaarloosde muur aan de Zwarte Paardenstraat te verfraaien met een muurschildering. Cool werkt aan grootschalige stedelijke ontwikkeling in het gebied, beeldende kunst heeft daar ook een plek in, iets waar CBK Rotterdam graag een positieve bijdrage aan levert.

Omdat Jorge Kata Núñez zijn werk El Trotamundos in 2018 volledig bijwerkte, koos CBK Rotterdam ervoor om een beeldende reactie te geven op zijn werk. Er werd doelbewust gekozen voor een werk van Anuli Croon, want net als het werk van Núñez is haar beeldtaal krachtig in de openbare ruimte. Zowel de raakvlakken als de verschillen met Núñez maakten het voor Croon interessant om de uitdaging voor een ontwerp aan te gaan. Atelier Leo Mineur voerde het ontwerp van Anuli Croon uit.

Het ontwerp
De specifieke locatie van de wand is het uitgangspunt voor het ontwerp. Het is zichtbaar vanaf de straat, de woningen en ook vanuit alle hoge gebouwen in de omgeving is de Zwarte Paardenstraat te zien. Het is een weefsel van landschap en figuren, zowel abstract als figuratief, en van dichtbij als van veraf moet het een geheel vormen. Croon gebruikt in haar werk mensfiguren die geen specifieke rol hebben, die voor iedereen zelf zijn in te vullen. Croon wilde de mensfiguren in dit werk de taak geven van een rustgevend personage: een grote broer of sterke buurvrouw voor de straat.

Over de kunstenaar
Anuli Croon (Leeuwarden, 1964) woont en werkt in Rotterdam. In 1989 studeerde zij af aan de Academie voor Kunst en Vormgeving in ‘s-Hertogenbosch. In januari 1990 verhuisde zij naar Rotterdam. Croon schildert in de trant van het beeldverhaal. Haar werk is kleurrijk en oogt simpel zonder simplistisch te zijn. De tweedimensionale voorstelling conformeert zich geheel en al aan het platte vlak van doek, wand of muur. Croon heeft verschillende opdrachten in de (semi-) publieke ruimte van Nederland gerealiseerd waaronder in Pendrecht en het Oude Noorden.

Gerelateerd

Het waait

Raamvertellingen I

Zonder titel