'Opgerolde krant' is gerestaureerd

foto BKOR archief

Deze maand is de schildering Opgerolde krant (1981) gerestaureerd, een kunstwerk van collectief Kunst & Vaarwerk. De zuil op station Zuidplein, beschilderd als een voorpagina van de krant Het Vrije Volk, was na 40 jaar dringend aan een opknapbeurt toe. Het werk is destijds uitgevoerd door onder anderen Klaas Verkerk en Leo van den Berg, toen werkzaam bij reclameatelier Leo Mineur. Verkerk (Decorfabriek) en Van den Berg begeleiden ook dit keer het restauratieteam dat de schildering opnieuw heeft aangebracht op de pilaar.

De restauratie van de Opgerolde krant vond gelijktijdig plaats met de renovatie van het gehele gebied rondom metrostation Zuidplein. Het nieuwe busstation, waar deze pyloon onderdeel van is, wordt maandag 13 juni 2022 om 12.00 uur feestelijk geopend. Ove Lucas, directeur CBK Rotterdam, zal het gerestaureerde werk presenteren.

Tijdens de restauratie heeft filmmaker Elyssio Ramos het werkproces in beeld gebracht. Ook sprak hij enkele betrokkenen, waaronder kunstenaar Hans Citroen van Kunst & Vaarwerk.

ICONISCH KUNSTWERK
Rotterdam heeft een rijke traditie van muurschilderkunst, die vandaag de dag volop wordt voortgezet. Hoe mooi is het om via kunst op straat verschillende tijdslagen van de stad te kunnen blijven zien, zoals nu met de restauratie van de Opgerolde krant. Het is een essentieel werk uit het oeuvre van het collectief Kunst & Vaarwerk, dat bestond uit Hans Citroen, Willem van Drunen en Cor Kraat. Het collectief was actief van 1979 tot 1992.

Deze beschilderde pyloon bij het vernieuwde busstation van het Zuidplein is een iconisch kunstwerk: een ode aan de havenstad Rotterdam en een getuigenis uit de jaren 1980. Vele generaties kennen dit werk omdat het Zuidplein van oudsher één van de grootste stations van Rotterdam is. De bijna verkruimelde schildering is altijd op het netvlies blijven staan van alerte Rotterdammers die de organisaties werkzaam aan het Zuidplein hebben aangespoord om de schildering niet te laten verdwijnen.

ODE AAN DE HAVENSTAD
Rotterdam was destijds de grootste havenstad van de wereld en dat bepaalde heel sterk de identiteit van werkstad Rotterdam. De Opgerolde krant (1981) laat verschillende foto’s en teksten over de haven zien, de hele pagina is een ode aan de havenstad. De schildering is nu opnieuw uitgevoerd met een strak en helder resultaat. Ook de veelzeggende titel van de krant Het Vrije Volk knalt er weer uit. Oorspronkelijk verscheen deze krant vlak na de Tweede Wereldoorlog als landelijk dagblad, maar werd uiteindelijk dé lokale krant van de socialistische arbeidersstad Rotterdam, voordat die uiteindelijk opging in het Algemeen Dagblad.

DE KUNSTENAARS
Kunst & Vaarwerk had een groots plan om op verschillende Rotterdamse knooppunten en toegangswegen kunstwerken plaatsen. Ogenschijnlijk eenvoudig met een heldere boodschap en vrijwel altijd met ironie en humor. Denk aan de Rode BMW bij het Weena, de Hoed van Lou Bandy aan de rand van het Vroesenpark en de Maquette van de oude Maasbruggen nabij de Willemsbrug. Kunst met kleur en lef als tegengif voor het rauwe naoorlogse Rotterdam.

Dit project kwam tot stand met bijdragen van BKOR, programma van CBK Rotterdam, en Droom en Daad. De uitvoering is gedaan door Decorfabriek onder leiding van Klaas Verkerk. Hij deed dat net als in 1981 samen met Leo en Henk van de Berg. Ricardo van Zwol werd aan het team toegevoegd.

Het programma Beeldende Kunst & Openbare Ruimte (BKOR) beheert de Rotterdamse beeldencollectie en presenteert deze aan het publiek. Vanwege het belang van het behoud van Rotterdams cultureel erfgoed worden incidenteel restauratieprojecten aangegaan waar geen onderhoudsbudget voor is. Schilderingen zijn als het ware vogelvrij. Eén van de recente projecten naast de restauratie van de Opgerolde krant, is de reconstructie van een muurschildering Zonder titel (1961) van Louis van Roode (1914-1964) uit het gesloopte Dijkzigt ziekenhuis, dat een nieuwe plek kreeg in de foyer van de Willem Burgerzaal van de Doelen.

Gerelateerd

Opgerolde krant