Meestal was de al aanwezige vorm het uitgangspunt voor de werken van Kunst & Vaarwerk. De ronde zuilen, die naar boven toe breder worden, hoefden maar beschilderd te worden om er als een enorme opgerolde krant uit te zien. Kunst & Vaarwerk heeft verschillende zuilvormen bedacht, maar dit is één van de mooiste. Het past helemaal bij de pop art-stijl van het driemanschap, het groot opblazen van bekende symbolen. De zuil is beschilderd als een voorpagina van de krant ‘Het Vrije Volk’ en alle teksten en beelden verwijzen naar de haven, want één van de missies van Kunst & Vaarwerk was om Rotterdam als havenstad te profileren. Dat blijkt uit hun ‘mission statement’ uit 1979 geschreven door Frans Vogel: “Méér dan als het grote dorp van Spido, Euromast en Diergaarde Blijdorp zien wij Rotterdam als de metropole, die op saillante lokaties met groot-visuele aanknopingspunten inspeelt op het havengebeuren. Sterk tot de verbeelding sprekende creaties, die in de gedachten van niet alleen de bewoners, maar zeker ook van de bezoekers onverbrekelijk met Rotterdam als wereldhavenstad geassocieerd worden“.
De Opgerolde krant uit 1981 was na ruim veertig jaar dringend aan een opknapbeurt toe. Het werk is destijds uitgevoerd door onder anderen Klaas Verkerk en Leo van den Berg, toen werkzaam voor Reclameatelier Leo Mineur. Verkerk (Decorfabriek) en Van den Berg hebben ook dit keer het restauratieteam, dat de gehele schildering opnieuw heeft aangebracht op de pilaar, begeleid. De restauratie van de Opgerolde krant vond gelijktijdig plaats met de renovatie van het gehele gebied rondom metrostation Zuidplein. Het nieuwe busstation, waar deze pyloon onderdeel van is, is op maandag 13 juni 2022 geopend.
Kunst & Vaarwerk was een kunstenaarsgroep bestaande uit Cor Kraat (1946), Hans Citroen (1946) en Willem van Drunen (1947) en bestond van 1979 tot 1992. Kunst & Vaarwerk was een Nederlandse pop-art variant, die met humor en ironie terugsloeg naar de harde stedelijkheid. De schaal van de havenstad vroeg om een kunst van formaat en brutaliteit, maar het is ook een kunst tegen de vergeetachtigheid. De groep werkte samen met het Rotterdamse bedrijfsleven om de projecten te financieren en heeft diverse werken in de openbare ruimte gerealiseerd.
Schildering van voorpagina van de krant 'Het Vrije Volk'
Materialen
Verf
Afmetingen
Hoogte 4 m
Jaar
1981
Opdrachtgever
Gemeentelijk Havenbedrijf
Geldbron
Gemeentelijk Havenbedrijf
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Over het kunstwerk
Meestal was de al aanwezige vorm het uitgangspunt voor de werken van Kunst & Vaarwerk. De ronde zuilen, die naar boven toe breder worden, hoefden maar beschilderd te worden om er als een enorme opgerolde krant uit te zien. Kunst & Vaarwerk heeft verschillende zuilvormen bedacht, maar dit is één van de mooiste. Het past helemaal bij de pop art-stijl van het driemanschap, het groot opblazen van bekende symbolen. De zuil is beschilderd als een voorpagina van de krant ‘Het Vrije Volk’ en alle teksten en beelden verwijzen naar de haven, want één van de missies van Kunst & Vaarwerk was om Rotterdam als havenstad te profileren. Dat blijkt uit hun ‘mission statement’ uit 1979 geschreven door Frans Vogel: “Méér dan als het grote dorp van Spido, Euromast en Diergaarde Blijdorp zien wij Rotterdam als de metropole, die op saillante lokaties met groot-visuele aanknopingspunten inspeelt op het havengebeuren. Sterk tot de verbeelding sprekende creaties, die in de gedachten van niet alleen de bewoners, maar zeker ook van de bezoekers onverbrekelijk met Rotterdam als wereldhavenstad geassocieerd worden“.
De Opgerolde krant uit 1981 was na ruim veertig jaar dringend aan een opknapbeurt toe. Het werk is destijds uitgevoerd door onder anderen Klaas Verkerk en Leo van den Berg, toen werkzaam voor Reclameatelier Leo Mineur. Verkerk (Decorfabriek) en Van den Berg hebben ook dit keer het restauratieteam, dat de gehele schildering opnieuw heeft aangebracht op de pilaar, begeleid. De restauratie van de Opgerolde krant vond gelijktijdig plaats met de renovatie van het gehele gebied rondom metrostation Zuidplein. Het nieuwe busstation, waar deze pyloon onderdeel van is, is op maandag 13 juni 2022 geopend.
Kunst & Vaarwerk was een kunstenaarsgroep bestaande uit Cor Kraat (1946), Hans Citroen (1946) en Willem van Drunen (1947) en bestond van 1979 tot 1992. Kunst & Vaarwerk was een Nederlandse pop-art variant, die met humor en ironie terugsloeg naar de harde stedelijkheid. De schaal van de havenstad vroeg om een kunst van formaat en brutaliteit, maar het is ook een kunst tegen de vergeetachtigheid. De groep werkte samen met het Rotterdamse bedrijfsleven om de projecten te financieren en heeft diverse werken in de openbare ruimte gerealiseerd.
Schildering van voorpagina van de krant 'Het Vrije Volk'
Materialen
Verf
Afmetingen
Hoogte 4 m
Jaar
1981
Opdrachtgever
Gemeentelijk Havenbedrijf
Geldbron
Gemeentelijk Havenbedrijf
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Kunst & Vaarwerk -
Opgerolde krant (1981)
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo