In 2011 ontwikkelde CBK Rotterdam in samenwerking met Havensteder en Sonor een plan om gerenoveerde ornamentlijsten rondom de Zwaanshals te voorzien van een kunstwerk. Er zijn zeven nieuwe schilderingen aangebracht en twee bekende werken gerestaureerd. De Rotterdamse kunstenaar Katinka Lampe maakte een portret van een meisje voor de ornamentlijst op de hoek van de Zaagmolenstraat en de Jacob Catsstraat. Meisjes, jonge vrouwen, vormen de basis van het werk van Lampe, die deze modellen beheerst en glad weergeeft. Maar juist doordat ze deze portretten zo mooi en precies uitvoert, valt op dat die meisjes geen standaard modellen zijn. Telkens zijn ze iets te kunstmatig en te onpersoonlijk om ‘echt’ te zijn, om passanten aan te spreken als meisjes van vlees en bloed. Deze frictie in Lampe’s werk krijgt in de openbare ruimte een andere betekenis. Daar worden normaliter op reclameborden beelden getoond van jonge vrouwen die worden uitgezocht op schoonheid en op personificatiemogelijkheden. Lampe’s werk doet dat niet, zonder dat je er precies de vinger op kunt leggen waarom niet. Een rol speelt dat Lampe werkt naar krantenfoto’s van vrouwen die je ook niet in het Rotterdamse straatbeeld ziet: Irakese vrouwen uit oorlogsgebieden, de kinderen van Michael Jackson met maskers op, een Chinees met een mondkapje tegen de luchtvervuiling. Zulke kunstmatige ingrepen past Lampe toe op kinderen en jongeren die te jong zijn om zich met zulke zware thema’s bezig te moeten houden. Daardoor geeft ze haar geportretteerden zowel presence als kwetsbaarheid, zonder ooit sentimenteel te worden.
Katinka Lampe (Tilburg, 1963) studeerde aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ‘s Hertogenbosch. Ze woont en werkt in Rotterdam. Haar schilderijen tonen portretten waarop met precisie en groot gevoel van schoonheid jonge modellen zijn afgebeeld zonder een exacte weergave van specifieke personen te zijn. De wijze van schilderen is beheerst en glad. De toevoeging van vervreemdende objecten aan de modellen, verlenen de schilderijen een hoge mate van abstractie. Lampe toont in haar schilderijen de kwetsbaarheid van de geportretteerde zonder sentimenteel te worden.
In 2011 ontwikkelde CBK Rotterdam in samenwerking met Havensteder en Sonor een plan om gerenoveerde ornamentlijsten rondom de Zwaanshals te voorzien van een kunstwerk. Er zijn zeven nieuwe schilderingen aangebracht en twee bekende werken gerestaureerd. De Rotterdamse kunstenaar Katinka Lampe maakte een portret van een meisje voor de ornamentlijst op de hoek van de Zaagmolenstraat en de Jacob Catsstraat. Meisjes, jonge vrouwen, vormen de basis van het werk van Lampe, die deze modellen beheerst en glad weergeeft. Maar juist doordat ze deze portretten zo mooi en precies uitvoert, valt op dat die meisjes geen standaard modellen zijn. Telkens zijn ze iets te kunstmatig en te onpersoonlijk om ‘echt’ te zijn, om passanten aan te spreken als meisjes van vlees en bloed. Deze frictie in Lampe’s werk krijgt in de openbare ruimte een andere betekenis. Daar worden normaliter op reclameborden beelden getoond van jonge vrouwen die worden uitgezocht op schoonheid en op personificatiemogelijkheden. Lampe’s werk doet dat niet, zonder dat je er precies de vinger op kunt leggen waarom niet. Een rol speelt dat Lampe werkt naar krantenfoto’s van vrouwen die je ook niet in het Rotterdamse straatbeeld ziet: Irakese vrouwen uit oorlogsgebieden, de kinderen van Michael Jackson met maskers op, een Chinees met een mondkapje tegen de luchtvervuiling. Zulke kunstmatige ingrepen past Lampe toe op kinderen en jongeren die te jong zijn om zich met zulke zware thema’s bezig te moeten houden. Daardoor geeft ze haar geportretteerden zowel presence als kwetsbaarheid, zonder ooit sentimenteel te worden.
Katinka Lampe (Tilburg, 1963) studeerde aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ‘s Hertogenbosch. Ze woont en werkt in Rotterdam. Haar schilderijen tonen portretten waarop met precisie en groot gevoel van schoonheid jonge modellen zijn afgebeeld zonder een exacte weergave van specifieke personen te zijn. De wijze van schilderen is beheerst en glad. De toevoeging van vervreemdende objecten aan de modellen, verlenen de schilderijen een hoge mate van abstractie. Lampe toont in haar schilderijen de kwetsbaarheid van de geportretteerde zonder sentimenteel te worden.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo