Twee kolommen (1977) Gust Romijn

BKOR archief
Over het kunstwerk

Gust Romijn schilderde in de jaren ’40 en ’50 in de stijl van de Cobra beweging en was nauw betrokken bij de oprichting van Liga Nieuw Beelden. Een werk als Het oneindige huis is een vertolking van de Cobra-achtige stijl, dat haast organisch van karakter is. Deze stijl staat haaks op zijn latere werk in de openbare ruimte, waar ook deze twee zuilen een voorbeeld van zijn: met felle kleuren ontwierp hij zakelijke gladde abstracte vormen. Deze omkering verraadt een belangstelling van object naar ruimte. De Twee kolommen werden in opdracht gemaakt bij de herbouw van de Energiehal middels de percentageregeling. In 2003 werd het verplaatst van zijn oorspronkelijke plaats aan de Abraham van Stolkweg, naar de huidige locatie waar het als monumentale markering van de entree van het sportpark fungeert. In 2016 is het kunstwerk van zijn plek verwijderd en opgeslagen in het depot voor restauratie. Waarschijnlijk wordt het kunstwerk teruggeplaatst bij de nieuwe Gust Romijnbrug in Charlois. Vlakbij de voormalige woning en atelier van Romijn.

lees meer
Over de kunstenaar

Gust Romijn (Noordwijkerhout, 1922 – Dreischor, 2010) werkte als beeldhouwer, graficus en schilder. Samen met Louis van Roode en Piet Rovers behoorde hij in de jaren ‘50 tot de Venstergroep, bestaande uit jonge Rotterdamse grafici. Hij sloot zich in die periode tevens aan bij de Liga Nieuw Beelden. Hij nam deel aan de Wereldtentoonstelling in Brussel (1958). Romijn werd onder meer onderscheiden met de Nationale 5 mei Grafiekprijs (1955) en de Prix Suisse (1957). De kunstenaar woonde en werkte het grootste deel van zijn carrière in Rotterdam, tot hij in 1982 verhuisde naar Dreischor op Schouwen-Duiveland.

lees meer