Op metrostation Beurs is een enorm groot gevelreliëf aangebracht dat is ontworpen door de Rotterdamse kunstenaar Henk de Vos. Het werk bevindt zich op de kopwand bij de uitgang naar het Binnenwegplein en de Westblaak. Het reliëf toont de voorstelling van een lasser in een liggende positie en is samengesteld uit elementen van ruw gelaten, grijs Beiers graniet. Deze ruwe blokken bevinden zich boven een donker vlak van gepolijst en decoratief bewerkt graniet. Vermoedelijk heeft De Vos willen verwijzen naar de arbeiders, die de metrolijn realiseerden in de jaren voorafgaand aan de opening van het metrostation op 9 februari 1968. Het reliëf ontving aanvankelijk natuurlijk strijklicht, maar in de jaren 1980 is de ingang overbouwd, waardoor veel van het invallende daglicht is weggenomen.
Eind jaren 1930 vertrok Henk de Vos (Rotterdam, 1911 – Ribiers, Frankrijk, 1982), kort na zijn opleiding aan de kunstacademie in Rotterdam, uit Nederland. Hij kwam in Nederlands-Indië en werd na zijn omzwervingen en krijgsgevangenschap in 1949 gerepatrieerd, waarna hij in Rotterdam aan de slag ging als kunstenaar. Hij was boekillustrator, graficus en decorontwerper. Maar daarnaast ook actief in de monumentale kunst met betonreliëfs, gobelins, mozaïeken en wandplastieken in perspex. In 1961 werd hij docent aan de academie in Rotterdam en hij werkte daar tot zijn pensioen in 1976. Hij was een getalenteerd kunstenaar, die onder meer het reliëf voor metrostation Beurs maakte met een voorstelling van een lasser.
Op metrostation Beurs is een enorm groot gevelreliëf aangebracht dat is ontworpen door de Rotterdamse kunstenaar Henk de Vos. Het werk bevindt zich op de kopwand bij de uitgang naar het Binnenwegplein en de Westblaak. Het reliëf toont de voorstelling van een lasser in een liggende positie en is samengesteld uit elementen van ruw gelaten, grijs Beiers graniet. Deze ruwe blokken bevinden zich boven een donker vlak van gepolijst en decoratief bewerkt graniet. Vermoedelijk heeft De Vos willen verwijzen naar de arbeiders, die de metrolijn realiseerden in de jaren voorafgaand aan de opening van het metrostation op 9 februari 1968. Het reliëf ontving aanvankelijk natuurlijk strijklicht, maar in de jaren 1980 is de ingang overbouwd, waardoor veel van het invallende daglicht is weggenomen.
Eind jaren 1930 vertrok Henk de Vos (Rotterdam, 1911 – Ribiers, Frankrijk, 1982), kort na zijn opleiding aan de kunstacademie in Rotterdam, uit Nederland. Hij kwam in Nederlands-Indië en werd na zijn omzwervingen en krijgsgevangenschap in 1949 gerepatrieerd, waarna hij in Rotterdam aan de slag ging als kunstenaar. Hij was boekillustrator, graficus en decorontwerper. Maar daarnaast ook actief in de monumentale kunst met betonreliëfs, gobelins, mozaïeken en wandplastieken in perspex. In 1961 werd hij docent aan de academie in Rotterdam en hij werkte daar tot zijn pensioen in 1976. Hij was een getalenteerd kunstenaar, die onder meer het reliëf voor metrostation Beurs maakte met een voorstelling van een lasser.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo