Voorbij metrostation Graskruid in Prins Alexander splitst de metrolijn zich op in Lijn A, richting Ommoord-Binnenhof, en Lijn B, richting Nesselande. De splitsing van deze lijnen ligt midden in het groene Albert Schweitzerplantsoen. Omdat de metro’s een bocht moeten maken, houden zij zich aan bepaalde snelheid. Kunstenaarsduo Peter Jansen en Matthijs van Dam hebben op basis van dat snelheidsverloop de kleuren bepaald van een V-vormige metalen plastiek, die geplaatst is nabij de splitsing. In het plantsoen zijn zestien driezijdige metalen kokers geplaatst van elk 7 meter hoog, in twee tot een punt convergerende lijnen. De naar buiten gekeerde zijden van de kokers zijn lichtgrijs met aan de bovenzijde een signaalgele insnijding. De andere zijden zijn oranjerood en blauw, kleuren die verwijzen naar de voormalige kleurstelling van de RET en diens metrostellen. Wanneer de metro door de bocht rijdt, ontstaat er zodoende een vlak met witte blauwe of rode lijnen. Jansen noemde deze gekleurde overgangen ook wel een kinetisch effect.
Peter Jansen (Amsterdam, 1938) is omgevingskunstenaar, schilder, beeldhouwer, graficus en fotograaf. Hij is opgeleid als schilder aan de Koninklijke Academie in Den Haag. In 1961 won hij de Koninklijke Subsidie voor vrije schilderkunst, in 1962 de Godonprijs en in 1963 had hij een tentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag. Van 1969 tot 1985 was Jansen leraar aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. Hij was een pionier in het gebruik van computers in kunsteducatie in Nederland en in 1988 werd hij managing director van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht op de faculteit kunst, media & technologie. Tot 1998 vormde hij samen met Matthijs van Dam een duo op het gebied van omgevingskunst en vervulden zij vele kunstopdrachten.
Matthijs van Dam (Heemstede, 1943 – Amsterdam, 1998) was beeldhouwer, wandschilder en omgevingskunstenaar. Samen met Peter Jansen vormde Van Dam tot 1998 een duo op het gebied van omgevingskunst en zij vervulden samen vele kunstopdrachten. Ze maakten vaak grote stalen abstracties met pastel- of regenboogkleuren, getordeerd of schuin staand. Zoals in Den Haag nabij Holland Spoor en nabij het congresgebouw aan de Scheveningseweg, als ook een kleurenschema voor woningen in Amsterdam.
V-vormige plastiek bestaande uit 16 driehoekige zuilen in rood, blauw en lichtgrijs met bovenaan gele lijnen
Materialen
Staal
Afmetingen
Hoogte: 7 m
Jaar
1986
Opdrachtgever
Gemeente Rotterdam
Werving/selectie
Commissie percentageregeling Rotterdam
Geldbron
Percentageregeling, betrof opdracht bij bouw van zeven metrostations
Eigenaar
Stichting De Witte Bollen
Over het kunstwerk
Voorbij metrostation Graskruid in Prins Alexander splitst de metrolijn zich op in Lijn A, richting Ommoord-Binnenhof, en Lijn B, richting Nesselande. De splitsing van deze lijnen ligt midden in het groene Albert Schweitzerplantsoen. Omdat de metro’s een bocht moeten maken, houden zij zich aan bepaalde snelheid. Kunstenaarsduo Peter Jansen en Matthijs van Dam hebben op basis van dat snelheidsverloop de kleuren bepaald van een V-vormige metalen plastiek, die geplaatst is nabij de splitsing. In het plantsoen zijn zestien driezijdige metalen kokers geplaatst van elk 7 meter hoog, in twee tot een punt convergerende lijnen. De naar buiten gekeerde zijden van de kokers zijn lichtgrijs met aan de bovenzijde een signaalgele insnijding. De andere zijden zijn oranjerood en blauw, kleuren die verwijzen naar de voormalige kleurstelling van de RET en diens metrostellen. Wanneer de metro door de bocht rijdt, ontstaat er zodoende een vlak met witte blauwe of rode lijnen. Jansen noemde deze gekleurde overgangen ook wel een kinetisch effect.
Peter Jansen (Amsterdam, 1938) is omgevingskunstenaar, schilder, beeldhouwer, graficus en fotograaf. Hij is opgeleid als schilder aan de Koninklijke Academie in Den Haag. In 1961 won hij de Koninklijke Subsidie voor vrije schilderkunst, in 1962 de Godonprijs en in 1963 had hij een tentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag. Van 1969 tot 1985 was Jansen leraar aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. Hij was een pionier in het gebruik van computers in kunsteducatie in Nederland en in 1988 werd hij managing director van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht op de faculteit kunst, media & technologie. Tot 1998 vormde hij samen met Matthijs van Dam een duo op het gebied van omgevingskunst en vervulden zij vele kunstopdrachten.
Matthijs van Dam (Heemstede, 1943 – Amsterdam, 1998) was beeldhouwer, wandschilder en omgevingskunstenaar. Samen met Peter Jansen vormde Van Dam tot 1998 een duo op het gebied van omgevingskunst en zij vervulden samen vele kunstopdrachten. Ze maakten vaak grote stalen abstracties met pastel- of regenboogkleuren, getordeerd of schuin staand. Zoals in Den Haag nabij Holland Spoor en nabij het congresgebouw aan de Scheveningseweg, als ook een kleurenschema voor woningen in Amsterdam.
V-vormige plastiek bestaande uit 16 driehoekige zuilen in rood, blauw en lichtgrijs met bovenaan gele lijnen
Materialen
Staal
Afmetingen
Hoogte: 7 m
Jaar
1986
Opdrachtgever
Gemeente Rotterdam
Werving/selectie
Commissie percentageregeling Rotterdam
Geldbron
Percentageregeling, betrof opdracht bij bouw van zeven metrostations
Eigenaar
Stichting De Witte Bollen
Peter Jansen, Matthijs van Dam -
Scheidende wegen (1986)
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo