De Rotterdamse kunstenaar Wally Elenbaas heeft enkele mooie monumentale werken gemaakt voor de openbare ruimte in Rotterdam, waarvan er al een aantal gesloopt zijn. Dit kleurige wandreliëf is in 1963 gerealiseerd naast de entree van een gymnastiekgebouw van gemeentearchitect Koops. De compositie bestaat uit een verticale gele baan waarin vijf figuren een gymnastische houding uitvoeren en een horizontale blauwe baan, waarin aan de linkerzijde ook twee figuren staan en aan de rechterzijde een figuur met een trompet in de handen. Rondom het kruis zijn rode stenen met afgeronde hoeken geplaatst. Het geheel is zeer typisch Elenbaas en verraadt zijn grafische achtergrond, want dit is het type werk dat hij ook als grafiek op papier uitvoerde. De kruisvorm in het mozaïek is bijvoorbeeld ook leidend in zijn werk in het voormalige Stationspostkantoor, dat gerestaureerd is.
De Rotterdamse kunstenaar Wally Elenbaas (Rotterdam, 1912 – 2008) was een belangrijk naoorlogs graficus en heeft veel mozaïeken gemaakt voor de gebouwde omgeving. Zijn werk was te zien in tentoonstellingen en is opgenomen in collecties, zoals die van Museum Boijmans Van Beuningen, waar hij een solotentoonstelling had. Elenbaas won verschillende prijzen. In 2006 kreeg hij een ereprijs van de stad Rotterdam voor zijn hele oeuvre. Samen met zijn vrouw Esther Hartog (1905-1998) fotografeerde hij onderwerpen die hun persoonlijk leven reflecteerden: elkaar, vrienden, reizen, stillevens en de nabije omgeving van Katendrecht. Elenbaas zou zijn hele leven verbonden blijven met Katendrecht.
De Rotterdamse kunstenaar Wally Elenbaas heeft enkele mooie monumentale werken gemaakt voor de openbare ruimte in Rotterdam, waarvan er al een aantal gesloopt zijn. Dit kleurige wandreliëf is in 1963 gerealiseerd naast de entree van een gymnastiekgebouw van gemeentearchitect Koops. De compositie bestaat uit een verticale gele baan waarin vijf figuren een gymnastische houding uitvoeren en een horizontale blauwe baan, waarin aan de linkerzijde ook twee figuren staan en aan de rechterzijde een figuur met een trompet in de handen. Rondom het kruis zijn rode stenen met afgeronde hoeken geplaatst. Het geheel is zeer typisch Elenbaas en verraadt zijn grafische achtergrond, want dit is het type werk dat hij ook als grafiek op papier uitvoerde. De kruisvorm in het mozaïek is bijvoorbeeld ook leidend in zijn werk in het voormalige Stationspostkantoor, dat gerestaureerd is.
De Rotterdamse kunstenaar Wally Elenbaas (Rotterdam, 1912 – 2008) was een belangrijk naoorlogs graficus en heeft veel mozaïeken gemaakt voor de gebouwde omgeving. Zijn werk was te zien in tentoonstellingen en is opgenomen in collecties, zoals die van Museum Boijmans Van Beuningen, waar hij een solotentoonstelling had. Elenbaas won verschillende prijzen. In 2006 kreeg hij een ereprijs van de stad Rotterdam voor zijn hele oeuvre. Samen met zijn vrouw Esther Hartog (1905-1998) fotografeerde hij onderwerpen die hun persoonlijk leven reflecteerden: elkaar, vrienden, reizen, stillevens en de nabije omgeving van Katendrecht. Elenbaas zou zijn hele leven verbonden blijven met Katendrecht.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo