Zaterdag 26 juli 2003 was het precies twee jaar geleden dat Kane-Lee Ricardo Rustveld werd doodgeschoten in Rotterdam Noord, op het zebrapad van de Heer Bokelweg bij de Schiekade. De daders waren erop uit zijn gouden ketting te bemachtigen. Zijn grootmoeder, mevrouw Garos-Redan en haar zoon vroegen CBK Rotterdam mee te werken aan de realisering van een gedenkteken voor Kane-Lee. Als locatie werd een boompje op de Heer Bokelweg gekozen, tussen de weg en de tramrails. Dit boompje vlakbij het zebrapad is getuige geweest van de vreselijke gebeurtenis. Wat voor Kane-Lee onmogelijk is gemaakt, geldt nog wel voor dit boompje: uitgroeien tot een volwassen exemplaar. Met extra bescherming en een goede verzorging kan ervoor worden gezorgd dat deze stille getuige van de moord wel oud kan worden. Om deze boom te vrijwaren van kwade bedoelingen van buitenaf, hebben de kunstenaars Jeannette Ephraïm en Gusta Kullberg een sierlijke en duurzame korf ontworpen, die om de boom heen slingert. De rode korf is geplaatst op een paars gekleurd rooster. In metalen letters is te lezen: ‘Kenden zij de waarde van het leven niet?’. De tekst ‘Libi no habi waarde dyi den?’ en de volledige naam, geboorte- en sterfdata (18 juli 1981 – 26 juli 2001) van Kane-Lee staan gegraveerd in de metalen tegel, die voor de boom in de grond ligt. In de korf zijn houdertjes verwerkt waar glaasjes met waxinelichtjes in passen en er is ruimte om bossen bloemen op te hangen.
Jeannette Ephraïm (Rotterdam, 1960) is betrokken bij het kunstenaarsinitiatief Kunst en Complex. Haar autonome werken hebben meestal een organische vormgeving. De beelden roepen associaties op met planten, dieren of met microscopische flora en fauna. De keuze voor een materiaalsoort wordt ingegeven door het concept en de vorm van een beeld.
Gusta Kullberg (1958) maakt ruimtelijke beelden en installaties, zowel monumentaal, in de openbare ruimte, als autonoom. De context, omgeving en situatie waarin het werk geplaatst wordt, is een belangrijke factor bij het ontwerpen. Ook de ervaring van het werk, door de toeschouwer, speelt een rol.
Herdenkingsmonument voor slachtoffer van zinloos geweld
Materialen
Staal
Afmetingen
74 x 180 cm
Jaar
2003
Opdrachtgever
CBK Rotterdam
Geldbron
Actieprogramma Cultuurbereik (ACB)
Eigenaar
Gemeente Rotterdam
Over het kunstwerk
Zaterdag 26 juli 2003 was het precies twee jaar geleden dat Kane-Lee Ricardo Rustveld werd doodgeschoten in Rotterdam Noord, op het zebrapad van de Heer Bokelweg bij de Schiekade. De daders waren erop uit zijn gouden ketting te bemachtigen. Zijn grootmoeder, mevrouw Garos-Redan en haar zoon vroegen CBK Rotterdam mee te werken aan de realisering van een gedenkteken voor Kane-Lee. Als locatie werd een boompje op de Heer Bokelweg gekozen, tussen de weg en de tramrails. Dit boompje vlakbij het zebrapad is getuige geweest van de vreselijke gebeurtenis. Wat voor Kane-Lee onmogelijk is gemaakt, geldt nog wel voor dit boompje: uitgroeien tot een volwassen exemplaar. Met extra bescherming en een goede verzorging kan ervoor worden gezorgd dat deze stille getuige van de moord wel oud kan worden. Om deze boom te vrijwaren van kwade bedoelingen van buitenaf, hebben de kunstenaars Jeannette Ephraïm en Gusta Kullberg een sierlijke en duurzame korf ontworpen, die om de boom heen slingert. De rode korf is geplaatst op een paars gekleurd rooster. In metalen letters is te lezen: ‘Kenden zij de waarde van het leven niet?’. De tekst ‘Libi no habi waarde dyi den?’ en de volledige naam, geboorte- en sterfdata (18 juli 1981 – 26 juli 2001) van Kane-Lee staan gegraveerd in de metalen tegel, die voor de boom in de grond ligt. In de korf zijn houdertjes verwerkt waar glaasjes met waxinelichtjes in passen en er is ruimte om bossen bloemen op te hangen.
Jeannette Ephraïm (Rotterdam, 1960) is betrokken bij het kunstenaarsinitiatief Kunst en Complex. Haar autonome werken hebben meestal een organische vormgeving. De beelden roepen associaties op met planten, dieren of met microscopische flora en fauna. De keuze voor een materiaalsoort wordt ingegeven door het concept en de vorm van een beeld.
Gusta Kullberg (1958) maakt ruimtelijke beelden en installaties, zowel monumentaal, in de openbare ruimte, als autonoom. De context, omgeving en situatie waarin het werk geplaatst wordt, is een belangrijke factor bij het ontwerpen. Ook de ervaring van het werk, door de toeschouwer, speelt een rol.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo