Over het kunstwerk
Boven de entree van het Stadsarchief Rotterdam hangt een gevelreliëf van kunstenaar Kees Franse. Het gebouw is eind jaren vijftig ontworpen door de architect Hugh Maaskant en opgeleverd in 1963. Het was bestemd als werkplaats voor de Rijks Automobiele Centrale (RAC), de rijksdienst die de wagens van onder andere de Belastingdienst, PTT en Rijkswaterstaat beheerde. Zodoende stonden er oorspronkelijk benzinepompen onder de betonnen luifel gemaakt door Franse. Het werk Techniek en stad heeft een mooie vlakverdeling en compositie met een bijzondere toepassing van kleuren en gradaties, waarbij glinsteringen en subtiele kleuren contrasteren met het ruwe beton. Het reliëf heeft de lieflijkheid van veel wederopbouwkunst en tegelijk zie je de stad, bedrijvigheid, dynamiek en de belofte van een nieuw tijdperk erin verbeeld. In 1998 werd het gebouw omgebouwd voor het stadsarchief van Rotterdam.
Lees meerLees minder
Over de kunstenaar
Kees Franse (Oud Beijerland, 1924 – Rotterdam, 1982) was een Rotterdamse kunstenaar. Hij studeerde van 1944 tot circa 1949 aan de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen in Rotterdam. Hij was in 1951 met onder anderen Louis van Roode en Huib Noorlander medeoprichter van de kunstenaarsgroep ‘Argus’, waarmee hij gezamenlijk exposeerde. Hij bekwaamde zich vooral in de schilderkunst, maar maakte ook werk voor de openbare ruimte, waaronder een gekleurd betonreliëf (1962) boven de entree van het huidige Stadsarchief in Rotterdam. Hij had een bijzondere belangstelling voor appels, waarvan hij enorme houten sculpturen maakte. Zijn ‘appels’ staan onder meer in Gorinchem, Amsterdam, Arnhem en Leiden. Beroemd is zijn in 1975 vervaardigde ‘Schiphol-appel’, waarop duizenden reizigers in de loop der jaren hun namen en boodschappen achterlieten, en die in die tijd fungeerde als ontmoetingspunt.
Lees meerLees minder
Over het kunstwerk
Boven de entree van het Stadsarchief Rotterdam hangt een gevelreliëf van kunstenaar Kees Franse. Het gebouw is eind jaren vijftig ontworpen door de architect Hugh Maaskant en opgeleverd in 1963. Het was bestemd als werkplaats voor de Rijks Automobiele Centrale (RAC), de rijksdienst die de wagens van onder andere de Belastingdienst, PTT en Rijkswaterstaat beheerde. Zodoende stonden er oorspronkelijk benzinepompen onder de betonnen luifel gemaakt door Franse. Het werk Techniek en stad heeft een mooie vlakverdeling en compositie met een bijzondere toepassing van kleuren en gradaties, waarbij glinsteringen en subtiele kleuren contrasteren met het ruwe beton. Het reliëf heeft de lieflijkheid van veel wederopbouwkunst en tegelijk zie je de stad, bedrijvigheid, dynamiek en de belofte van een nieuw tijdperk erin verbeeld. In 1998 werd het gebouw omgebouwd voor het stadsarchief van Rotterdam.
Lees meerLees minder
Over de kunstenaar
Kees Franse (Oud Beijerland, 1924 – Rotterdam, 1982) was een Rotterdamse kunstenaar. Hij studeerde van 1944 tot circa 1949 aan de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen in Rotterdam. Hij was in 1951 met onder anderen Louis van Roode en Huib Noorlander medeoprichter van de kunstenaarsgroep ‘Argus’, waarmee hij gezamenlijk exposeerde. Hij bekwaamde zich vooral in de schilderkunst, maar maakte ook werk voor de openbare ruimte, waaronder een gekleurd betonreliëf (1962) boven de entree van het huidige Stadsarchief in Rotterdam. Hij had een bijzondere belangstelling voor appels, waarvan hij enorme houten sculpturen maakte. Zijn ‘appels’ staan onder meer in Gorinchem, Amsterdam, Arnhem en Leiden. Beroemd is zijn in 1975 vervaardigde ‘Schiphol-appel’, waarop duizenden reizigers in de loop der jaren hun namen en boodschappen achterlieten, en die in die tijd fungeerde als ontmoetingspunt.
Lees meerLees minder