Beeldhouwer Joan Bakker vervaardigde deze betonplastiek Vogels, die in september 1959 voor de ingang van een school aan de Burgemeester Koningssingel werd geplaatst. De plastiek is vrijstaand op een plateau geplaatst op een muurtje tussen de entree van de school en de tuin. Het beeld is liefdevol omarmd door de school, waardoor het beschilderd is door leerlingen van de school. Door de aangebrachte kleur is niet meer te zien hoe de compositie van het beeld bedoeld is, maar Bakker heeft twee opgestapelde vogels verbeeld. Ze kijken verschillende kanten uit, waarbij Bakker mooi de lijn van de lijfjes in de staarten heeft door laten lopen. Afgaand op oud fotomateriaal is dit een mooie sculptuur in een compositie die kenmerkend is voor het werk van Bakker.
Joannes (Joan) Petrus Anthonius Maria Bakker (Oosterblokker, 1919 – 1999) bezocht in Rotterdam de Academie van Beeldende Kunsten, waarna hij zich definitief in Rotterdam vestigde. Hij was onder andere een student van Herman Mees (1880 – 1964) en de echtgenoot van beeldhouwster en keramiste Riet (Maria) Elias. Samen met Jan Poot (architect bij Gemeente Rotterdam) maakte hij het Bevrijdingsmonument aan de Brink te Vreewijk, Feijenoord. Aan een kantoorgebouw aan de Botersloot ontwierp hij ornamenten met een grote beeldende kracht en duidelijke steenhouwkundige kwaliteiten. Hij kon overweg met de meest harde steensoorten, waarin hij reliëfs aanbracht met aandacht voor de rol van lichtval op de verschillende steensoorten. In Rotterdam zijn meerdere werken van Joan Bakker te vinden.
Beeldhouwer Joan Bakker vervaardigde deze betonplastiek Vogels, die in september 1959 voor de ingang van een school aan de Burgemeester Koningssingel werd geplaatst. De plastiek is vrijstaand op een plateau geplaatst op een muurtje tussen de entree van de school en de tuin. Het beeld is liefdevol omarmd door de school, waardoor het beschilderd is door leerlingen van de school. Door de aangebrachte kleur is niet meer te zien hoe de compositie van het beeld bedoeld is, maar Bakker heeft twee opgestapelde vogels verbeeld. Ze kijken verschillende kanten uit, waarbij Bakker mooi de lijn van de lijfjes in de staarten heeft door laten lopen. Afgaand op oud fotomateriaal is dit een mooie sculptuur in een compositie die kenmerkend is voor het werk van Bakker.
Joannes (Joan) Petrus Anthonius Maria Bakker (Oosterblokker, 1919 – 1999) bezocht in Rotterdam de Academie van Beeldende Kunsten, waarna hij zich definitief in Rotterdam vestigde. Hij was onder andere een student van Herman Mees (1880 – 1964) en de echtgenoot van beeldhouwster en keramiste Riet (Maria) Elias. Samen met Jan Poot (architect bij Gemeente Rotterdam) maakte hij het Bevrijdingsmonument aan de Brink te Vreewijk, Feijenoord. Aan een kantoorgebouw aan de Botersloot ontwierp hij ornamenten met een grote beeldende kracht en duidelijke steenhouwkundige kwaliteiten. Hij kon overweg met de meest harde steensoorten, waarin hij reliëfs aanbracht met aandacht voor de rol van lichtval op de verschillende steensoorten. In Rotterdam zijn meerdere werken van Joan Bakker te vinden.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNo